Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش توانمندسازی رفتاری بر بهبود رابطه مادر-کودک و خودکارآمدپنداری والدگری زنان سرپرست خانوار بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و طرح پژوهشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه هدف این پژوهش مادران سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شاهرود بود که پس از بررسی جامعه مورد پژوهش از بین مادران سرپرست به صورت در دسترس، مادرانی که نمرههای آنها در پرسشنامههای خودکارآمدی والدینی و رابطهی والد-فرزندی نمره پایینی کسب کرده بودند؛ 30 مادر به عنوان نمونههای پژوهشی انتخاب شدند که بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار داده و گروه آزمایش 8 جلسه آموزش توانمندسازی رفتاری به صورت گروهی (جلسات روان- آموزشی) دریافت کردند. برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدست آمده از روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش توانمندسازی رفتاری به مادران میزان خودکارآمدپنداری والدگری (P=0.04, F=3.19) را نیز بهطور معناداری افزایش داده است؛ همچنین این آموزش در والدین میزان رابطه والد-کودک (P=0.01, F=7.53). را نیز بهطور معناداری افزایش داده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش توانمندسازی رفتاری به مادران، خودکارآمدپنداری والدگری و رابطه والد-کودک را ارتقا میدهد.
Aim: The present study aimed to examine the effectiveness of behavioral empowerment training on improving the mother-child relationship and parenting self-efficacy beliefs of female household heads. Methods: The present quasi-experimental research had a pretest-posttest design with a control group. The statistical population consisted of female household heads under the protection of the Imam Khomeini Relief Foundation in Shahrud. After reviewing the research population and the female household heads, we selected 30 mothers with lower scores in self-efficacy and parent-child relationship questionnaires as the research samples using convenience sampling and put them randomly into 15-individual experimental and control groups, and the experimental received 8 group-based behavioral empowerment training sessions. We used the analysis of covariance to analyze data. Results: The results indicated that behavioral empowerment training for mothers significantly increased parenting self-efficacy beliefs (P=0.04, F=3.19) and it significantly increased the parent-child relationship in parents (P=0.01, F=7.53). Conclusion: Based on the results, behavioral empowerment training for mothers promoted parenting self-efficacy beliefs and the parent-child relationship.