Abstract:
چشماندازهای روایی چندگانه پدیدهای جدید در روایتشناسی و شیوة روایی متداول در داستاننویسی مدرن است. در این شیوۀ روایتگری بهعلت تکثر دیدگاهها، تعدد راویان و تغییر زاویة دید، پیرنگ داستانها پیچیدهتر از فرمهای روایی دیگر است و درک اثر به تعامل خواننده و متن بستگی مستقیم دارد. این پدیده عموماً با توجه به دو مفهوم زاویة دید و دیدگاه مورد تحلیل قرار میگیرد. زاویة دید بهمثابة مفهومی وابسته به جهان پیرامونی راوی و دیدگاه بهعنوان امری وابسته به جهان درونی و نوع نگرش راویان به موضوع، اساساً خوانش این دسته از آثار را از آثار پیشامدرن متمایز مینماید و سطح انتظار نویسنده و خواننده را دگرگون میکند. هدف اصلی مطالعة این شیوة روایی، رواج این تکنیک ادبی در داستاننویسی امروز است که لزوم معرفی و آشنایی بیشتر با این پدیده را ضرورت بخشیده است. با شناخت روابط موجود در این دسته آثار و با توجه به اهمیت روایتشناسی در تحلیل رمان، به ابزارهای مطمئنی برای تحلیل و بررسی این دسته از رمانها دست یافته میشود. پژوهش حاضر جستاری است در تبیین و معرفی این شگرد روایی بهمنظور بررسیهای غنیتر و جامعتر. نتایج پژوهش نشان میدهد ساختار متون چندروایتی را باید بهعنوان یک مقولۀ شناختی ـ تأثیر مربوط به خواننده از موضوع مورد مشاهده ـ درک کرد. ویژگی اساسی در این تکنیک روایی واداشتن خواننده به مشاهدة نزدیک و دقیق متن است تا به مدد این تعامل، طرح پیچیدۀ رمانهای چندروایتی گشوده شود.
Multiple narrative perspectives are a new phenomenon in narratology and a common narrative methode in modern fiction. In this narrative technique due to some charastrictics like plurality of viewpoints, multiplicity of narrators and change the point of views understanding of its plot is more complicated than other narrative forms , and readers understanding of this form depends on the interaction and cooperation between reader and text directly. This phenomenon is generally analyzed due to element of point of view. According to popularity of this narration way in today`s fiction, my first purpose is necessity of introducing and learn more about this phenomenon. Despite being the most frequent of this method in the modern novels writing, very rare researches have been devoted to it. Present research is seeking comprehensive study and more explanation due to do further research in this case. Despite being the most frequent of this method in the modern novels writing, very rare researches have been devoted to it. Present research is seeking comprehensive study and more explanation due to do further research in this case.
Machine summary:
در اين شيوة روايتگري به علت تکثر ديدگاه ها، تعدد راويان و تغيير زاويۀ ديد، پيرنگ داستان ها پيچيده تر از فرم هاي روايي ديگر است و درک اثر به تعامل خواننده و متن بستگي مستقيم دارد.
انتخاب اين شيوه براي روايت در داستان و رمان ، به دليل تغيير زاويۀ ديد و حضور راويان و صداهاي متعدد، آن ها را از نمونه هاي کلاسيک و پيشامدرن متمايز ميکند و به دگرگوني خوانش خواننده ميانجامد.
اين شيوه براي خواننده اي که با شيوه هاي سنتي داستان نويسي الفت دارد، تا اندازه اي پيچيده است ؛ زيرا بايد دريابد چه کسي سخن ميگويد و ماجرا از نگاه و چشم انداز چه کسي روايت ميشود.
نکتۀ مهم درخصوص ترجمۀ اصطلاحات در کتاب هاي يادشده و نظاير آن ها نشان ميدهد تفکيک مفهوم راوي، ديدگاه ، زاويۀ ديد و پرسپکتيو مبهم و گاهي مخدوش است و تفاوت اين مفاهيم اغلب ناديده انگاشته شده است .
ريمون کنان نيز مانند ژنت نزديکي مفهوم کانونيشدگي و ديدگاه را به بحث شناختي ميکشاند و ابهام را اين گونه برطرف ميکند: داستان به واسطۀ منشور، دورنما (پرسپکتيو) و زاويۀ ديد و از زبان راوي روايت ميشود.
تعريف ديگري که براي اين اصطلاح برميشمارند، به کشمکش هاي معنايي بين شخصيت ها اشاره ميکند که ارکستري از صداهاي روايت شامل نويسندة ضمني و راوي و موضع ايدئولوژيک است که باختين در بحث چندصدايي به طور مفصل به آن پرداخته است (wikis.
253 Multi-narration Perspectives on a Modern Narrative Concept Behnaz Alipour Gaskari*1 , Anita Aldaghi 2 1.