Abstract:
از آنجا که روانشناسان تحولی تلاش دارند تا نوجوانی بهعنوان دوره فشار و طوفان شناخته نشود، رویآورد جدیدی به نام تحول مثبت نوجوانی را پایهگذاری نمودهاند. از طرفی از منظر روانسنجی، ابزارهای اندازهگیری جهت سنجش ویژگیهای مثبت نوجوانی ضروری بهنظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس تحول مثبت نوجوانی گلدوف و همکاران (2014) در دانشآموزان مقطع متوسطه بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. بدینمنظور تعداد 400 نفر (200 پسر و 200 دختر) از دانشآموزان مدارس متوسطه شهر قم به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و ابزارهای تحول مثبت نوجوانی گلدوف و همکاران (2014) و قلدری ایلینویز (2001) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس از پنج عامل اشباع شده است. علاوه بر آن نتایج همبستگی پیرسون نشان داد، تحول مثبت نوجوانی با انضباط (0/32=r) و پیشرفت تحصیلی (0/31=r) رابطه مثبت و با قلدری (0/46-=r) رابطه منفی و معنیدار 0/01≥p دارد. همچنین قابلیت اعتماد پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0/81 و هر کدام از خردهمقیاسها شامل شایستگی 0/50، اعتماد 0/86، خلقوخو 0/52، مراقبت 0/63 و ارتباط 0/79 بدست آمد. یافتههای پژوهش بیانگر این است که میتوان از نسخه فارسی پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی بهعنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
As developmental psychologist cease to perceive adolescence as a period of turmoil and adopt the Positive Youth Development (PYD) perspective, pschometrically sound measurement tools will be needed to assess adolescent positive attributes. The present research aimed to study psychometrics characteristics of positive youth development questionnaire in students. The present study was descriptive and correlation studieschr('39') type. For this purpose, 400 students (200 boys and 200 girls) were selected by multistage cluster sampling method & answered positive youth development Geldhof et al (2014) and Illinois bullying (2001) scales. For data analysis, was used from factor analysis, Cronbachchr('39')s alpha coefficient and Pearson correlation methods. Factor analysis result showed that this scale was saturated with five factors. In addition, Pearson correlation results indicated that the positive youth development with discipline (r=0.32) academic achievement (r=0.31) and bullying (r=-0.45) significant relationship p≤0.01 there. Also positive youth development questionnaire reliability using Cronbachchr('39')s alpha for the total scale was 0.81 and for each of the subscales, including competence 0.50, confidence 0.86, character 0.52, caring 0.63 and connection 0.79. Results indicated that positive youth development in the Persian version of the questionnaire can be used as a valid instrument in psychological research.