Abstract:
زمینه: اثربخشی روشهای درمان عصب- روانشناختی بر روی اختلالات عصبی- تحولی از جمله نارساخوانی در بسیاری از پژوهشها مورد بررسی قرار گرفته است. تأثیر روشهای عصب- روانشناختی در کاهش مشکلات زیرگروههای نارساخوانی کمتر بررسی شده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش دو نیم کره بر خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان نوع دیداری و شنیداری انجام شد. روش: در این مطالعه از نمونۀ در دسترس استفاده شد، با روش نیمه آزمایشی و طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه، 40 دانش آموز در پایههای دوم و سوم دبستان از فهرست انتظار دو مرکز مشکلات یادگیری انتخاب شدند و بر اساس نمرههای نمایههای فهم کلامی و استدلال ادراکی آزمون وکسلر چهار، (وکسلر، 2003) تعداد 20 دانش آموز بهعنوان نارساخوان نوع دیداری و 20 دانش آموز به عنوان نارساخوان نوع شنیداری مشخص شدند. سپس دانش آموزان هر نوع نارساخوانی 10 نفر بهطور تصادفی در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه گواه قرار داده شدند. برای گروههای آزمایش 16 جلسۀ آموزشی اجرا شد و گروههای گواه آموزشی دریافت نکردند. قبل و بعد از آموزش، آزمون نارساخوانی نما، (مرادی وکرمی نوری، 1387) اجرا شد. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از افزایش نمرات خواندن و درک مطلب گروههای آزمایش (سطح معناداری 0/05) در پسآزمون بود. نتیجهگیری: آموزش دو نیم کره بر خواندن و درک مطلب در هر دو نوع نارساخوانی مؤثر بوده است.
Background: The effectiveness of neuropsychological therapeutic methods on neurodevelopmental disorders, including dyslexia, has been reviewed in many researches. the effectiveness of neuropsychological treatment methods on reducing dyslexia subtypes problems have been less studied. Aims: The objective of present research was to study the effectiveness of two-hemisphere training on reading and comprehension of visual and auditory types of dyslexic students. Method: In this study an accessible sample was used. Using semi-experimental method and pretest-posttest design with control group, 40 elementary students in grades two and three from waiting lists of two learning disorders center in Tehran were selected and from this population, according to scores obtained in, verbal comprehension and perceptual reasoning indexes of Wechsler test-fourth edition (Wechsler, 2003), 20 students were identified as visual dyslexic and 20 students as auditory dyslexic. Then 10 students were included randomly in experimental and 10 students in control groups. Experimental groups were exposed to 16 training sessions and control groups didn’t receive any training. Before and after training, (NEMA) dyslexia test (Moradi & Kormmi Nouri, 2008), was performed for all groups. In order to analyze test results, multivariate covariance analysis test was utilized. Results: Results suggest that posttest scores of experimental groups in reading and comprehension increased significantly (0.05 level of significance) Conclusions: two-hemisphere training was effective on reading and comprehension of both types of dyslexia.