Abstract:
زمینه: مطالعات پیشین به بررسی علل شادمانی سازمانی پرداختهاند، اما پیرامون طراحی و ارزیابی الگوی شادمانی سازمانی شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: طراحی و ارزیابی الگوی شادمانی سازمانی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهر تهران بود. روش: در بخش کیفی پژوهش از نوع آمیخته و به صورت اکتشافی و در بخش کمی براساس مدل مفهومی بود. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران در سال 1398 بود. تعداد 26 نفر با روش نمونهگیری گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: مصاحبههای نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته. دادهها در بخش کیفی پژوهش با استراتژی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی با روش تحلیل عاملی تاییدی طرح نظاممند اشتراس کوربین و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها: خروجی حاصل از تحلیل کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی، دستیابی به الگوی مفهومی پژوهش با 19 مقوله و 116 مفهوم بود. از 116 مفهوم بدست آمده، ۲۷ مفهوم در قالب ۵ مقوله «روابط اجتماعی»، «فضای محیط کار»، «تجهیزات کاری»، «رفتار اخلاقی محیط کار» و «سیستم تشویقی» به عنوان عوامل علی اثرگذار بر شادی سازمانی اساتید معرفی شد. روابط علی با بار عاملی 0/66 و آماره تی 12/072 تاثیر مستقیم و معنیداری بر مقوله اصلی دارد، مقوله اصلی با بار عاملی 0/44 و آماره تی 6/44 تاثیر مستقیم و معنیداری بر راهبردها دارد، راهبردها با بار عاملی 0/577 بر پیامدها تاثیرگذار هستند، شرایط مداخله گر با بار عاملی 0/438 بر پیامدها تاثیر مستقیم و معنیداری دارد و در نهایت شرایط بستر با بار عاملی 0/498 تاثیر مستقیمی بر پیامدها دارد.
نتیجهگیری: فضای محیط کار، تجهیزات کاری، روابط اجتماعی، رفتار اخلاقی محیط کار و سیستم تشویقی به عنوان شرایط علی در مدل شادی سازمانی، نقش مهمی دارند.
Background: Previous studies have investigated the causes of organizational happiness, but there is a research gap in the design and evaluation of organizational happiness patterns. Aims: To design and display organizational happiness model of faculty members of Islamic Azad University, Tehran Branch.. Method: In the qualitative part of the research, it was mixed and exploratory and in the quantitative part based on conceptual model. Statistical population included faculty members of Islamic Azad University of Tehran Branches in 1398. 26 people were selected by snowball sampling method. Research tools include semi-structured interviews and researcher-made questionnaires. The data were analyzed in the qualitative part of the research by the data base strategy and in the quantitative part by the confirmatory factor analysis of Strauss Corbinchr('39')s systematic design and structural equation modeling. Results: The result of open, axial and selective coding analysis was to reach the conceptual model of research with 19 categories and 116 concepts. Out of 116 concepts, three were identified as the causal factors affecting the organizational happiness of teachers in the form of “social relationships”, “work environment”, “work equipment”, “work ethic behavior” and “incentive system”.. The causal relationships with factor loadings of 0.66 and t-statistic 12.072 have a direct and significant effect on the main category, the main factor with 0.44 factor and the t-statistic of 6.44 have a direct and significant effect on the strategies, strategies with the load Factor 577 has an impact on the outcomes, confounding conditions with a factor of 0.438 have a direct and significant effect on the outcomes, and finally a bed condition with a factor of 0.498 has a direct effect on the outcomes. Conclusions: Work environment, workplace equipment, social relationships, workplace ethics, and incentive systems play important roles in the organizational happiness model.