Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر بازتعریف مفهوم محله در بافتهای تازه توسعه یافته شهری میباشد. لذا این تحقیق به لحاظ هدف در زمره تحقیقات توسعهای قرار داشته و از نوع کیفی میباشد که با رویکرد گراندد تئوری انجام شده است. جهت تحلیل مطالعات اسنادی از روش فراترکیب استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل افراد متخصص و صاحبنظر و اساتید دانشگاه در رشته شهرسازی و جامعه شناسی میباشند. روش جمع آوری اطلاعات مطالعه اسنادی، دیدگاهها، تعاریف و مصاحبه عمیق و باز است. در این مطالعه با 22 نفر مصاحبه انجام شد. جهت تحلیل دادههای کیفی و کدگذاری و بررسی میزان فراوانی کدهای مستخرج از مصاحبه از نرم افزار NVivo استفاده شد. یافتههای این تحقیق نشان داد که بازتعریف مفهوم محله در بافتهای تازه توسعه یافته در قالب مدل مفهومی قابل بررسی است. در این مدل مفهومی برای باز تعریف مفهوم محله در بافتهای جدید شهری مهمترین ابعاد 4 بعد، عینی (کالبدی-عملکردی)، ذهنی (ادراکی)، اقتصادی و بعد اجتماعی-نهادی است. همچنین با ارتباط متقابل7 کد محوری "تنوع و کیفیت خدمات شهری"، "لبه و مرز محله"، "ایمنی و امنیت خاطر"، "معیشت و موقعیت اقتصادی محله"، " منزلت اجتماعی"، "همبستگی اجتماعی" و "حس تعلق و وابستگی به مکان" با سه کد گزینشی "تداوم و پیوستگی کارکردی-فضایی"، "تحرک اقتصادی-اجتماعی" و "انسجام اجتماعی-نهادی، وابستگی مکانی" میتوان به تعریفی تازه از محله دست یافت، که در انتها این مقاله مدل مفهومی ارائه شده است.
The purpose of this study is to redefine the concept of neighborhood in newly developed urban contexts. Therefore, this research is a qualitative research in terms of purpose and is a qualitative one with Grounded Theory approach. A cross-sectional approach was used to analyze the documentary studies. The statistical population of this study includes experts and university professors in urban planning and sociology. The method of data collection is documentary study, views, definitions and in-depth and open interviews. In this study, 22 people were interviewed. NVivo software was used to analyze the qualitative data and coding and to evaluate the frequency of codes extracted from the interviews. The findings of this study indicated that redefining the concept of neighborhood in developed contexts can be explored through conceptual modeling. In this conceptual model the four most important dimensions are objective (physical-functional), subjective (perceptual), economic, and socio-institutional dimensions to redefine the concept of neighborhood in new urban contexts. It also interconnects the seven core codes of “diversity and quality of urban services”, “neighborhood edge and boundary”, “safety and security”, “livelihood and economic position of the neighborhood”, “social status”, “social solidarity”, and “sense of belonging and the correlation with the location” with three selective codes “continuity and functional-spatial cohesion”, “socio-economic mobility”, and “socio-institutional cohesion, and dependency”, a new definition of the neighborhood can be found which is presented at the end of this article with the conceptual model.