Abstract:
این پژوهش شناسایی و ردیابی موانع و مسائل اجرایی برنامههای حوزهی مدیریت شهری و نقش و جایگاه قانون در آن است. با توجه به نظریات مطرح شده، نتیجهگیری مباحث مطالعه شده ذکر شده و پیشنهادات لازم مطرح شده است و تصویر وضع موجود سامانه مدیریت شهری در ایران، تصویری مغشوش است. امور جاری در کشورها براساس مجموعه قوانین آنها اداره میگردد و قوانین و مقررات، نقش ابزار اجرایی مدیران شهری را به عهده دارد؛ اما، علیرغم گسترش شهرها و به تبع آن پیچیدهتر شدن مسائل شهری و گسترش حیطه وظایف مدیران شهری، هنوز هم قانون مصوب 1334 شهرداری(با اصلاحات) به عنوان قانون اصلی در شهرداری کلان شهر تهران به حساب میآید و این امر موجب بروز مشکلات عدیدهای گردیده است. مطالعهی منابع و ماخذ حقوقی، ناکارآمدی و قدیمی بودن قوانین مدیریت شهری را نشان میدهد که روزآمدی این قوانین موجبات ساماندهی بخشی از مشکلات این حوزه را فراهم مینماید. یکی از اقداماتی که میتواند جهت اصلاح روندهای نادرست و یا بهبود وضع موجود موثر واقع شود، آسیب شناسی اجرای طرحهای شهری است، چرا که با دیدگاه نقادانه مسائل و مشکلات اجرایی چنین طرحهایی نمایان شده و از این طریق میتوان راههایی را برای جلوگیری از شدت یافتن مسائل و ریشهکن کردن آنها پیشنهاد داد.
The purpose of this study is to identify and track the obstacles and implementation
issues of programs in the field of urban management and the role and position of law
in it .In this research, the library or document method with tools, ie filing, has been
used.The picture of the current situation of the urban management system in Iran is a
confused picture. Current affairs in countries are governed by their own set of laws,
and laws and regulations act as executive tools for city managers. However, despite
the expansion of cities and the consequent complication of urban issues and the
expansion of the scope of duties of city managers, the law adopted in 1334 (with
amendments) is still considered as the main law in the municipality of Tehran and this
has caused many problems. Conclusion: The study of legal sources and sources shows
the inefficiency and obsolescence of urban management laws that the updating of these
laws provides a way to organize some of the problems in this area. One of the
measures that can be effective in correcting incorrect trends or improving the current
situation is the pathology of the implementation of urban plans, and through this, ways
can be suggested to prevent the escalation of problems and eradicate them.
Machine summary:
امور جاري در کشورها براساس مجموعه قوانين آنها اداره مي گردد و قوانين و مقررات ، نقش ابزار اجرايي مديران شهري را به عهده دارد؛ اما، علي رغم گسترش شهرها و به تبع آن پيچيده تر شدن مسائل شهري و گسترش حيطه وظايف مديران شهري ، هنوز هم قانون مصوب ١٣٣٤ شهرداري (با اصلاحات ) به عنوان قانون اصلي در شهرداري کلان شهر تهران به حساب مي آيد و اين امر موجب بروز مشکلات عديده اي گرديده است .
سوال اصلي در اين تح ق يق عابرت است از: نقش و جايگاه قانون در مديريت ش رهي شره کلان شهر ت رهان چگونه است ؟ رويکرد نظري مديريت شهري اولين بار زماني مورد توجه واقع شد که در سال ١٩٧٧ در کنار مفاهيمي چون برنامه توسعه پايدار ش رهي و پروژه شهر سالم در دستور کار يکي از برنامه هاي توسعه سازمان ملل با عنوان برنامه مديريت شهري قرار گرفت .
Citizenship ٢٥٢ است از فرايند ايجاد اجرا، هماهنگي و ارزيابي استراتژي هاي يکاپرچه به کمک مقامات شهري با در نظر گرفتن اهداف عم ايلتي بخش خصوصي و منافع شهروندان ، در چارچوب سياستي که در سطوح بالاتر حکومت براي تح ق ق پتانسيل توسعه اقت اصدي پايدار تدوين مي شود (٧٩ :٢٠١١ ,quoted by Barakpour ,٥٣ :٢٠٠٦ ,Van Dijk).