Abstract:
در عصر حاضر که حجم اطلاعات به صورت نمایی در حال افزایش است و کاربران گزین ههای زیادی برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود دارند، نشر و اشاعه اطلاعات در محیط وب باید با دقت بیشتر و مبتنی بر اصولی مشخص صورت گیرد. از این رو، اگر سازما نها ب هدنبال جلب رضایت کاربران خود در استفاده از وبگا ههایشان هستند باید ضمن شناخت نیازها و رفتار کاربران، درک روشنی از اهداف کس بوکار خود و نوع محتوایی داشته باشند که قصد ارائه آن را در بستر وب دارند. بدی نمنظور عناصر اطلاعاتی باید ب هنحوی مناسب سازماندهی و برچس بزنی شوند تا بتوانند به راحتی در دسترس کاربران قرار گرفته و قابل فهم باشند. چنین چال شهایی موضوع معماری اطلاعات، ب هعنوان یک حوزه عملی و یک زمینه پژوهشی است.
نقش معماری اطلاعات در کاربردپذیری محی طهای اطلاعاتی از یک سو و نیاز سازما نها و کس بوکارها به ایجاد بستری اطلاعاتی برای تعامل هدفمند و سازنده با مخاطبان و کاربران خود و ارائه خدمت به آن ها از سوی دیگر، اهمیت ب هکارگیری اصول معماری اطلاعات در سازما نها را برجسته م یسازد. با توجه به آنچه گفته شد، در این پژوهش قصد داریم که ضمن تبیین سیستم معماری اطلاعات، به بررسی و معرفی اجزای مختلف آن بپردازیم. سپس، با بهر هگیری از مطالعات اسنادی و پنل خبرگی، چارچوبی برای ارزیابی معماری اطلاعات در وبگاه ب هعنوان بستر اصلی تعامل با کاربران سازمان پیشنهاد خواهیم داد.
چارچوب پیشنهادی، سیستم معماری اطلاعات را در یک فضای بزر گتر با نام محیط اطلاعاتی در نظر می گیرد. محیط اطلاعاتی از سه مؤلفه بافت، محتوا و کاربر تشکیل م یشود. کاربر ب هدنبال بهر هبرداری از محتواست و این محتوا برای بافت محیط اطلاعاتی که معرف سازمان و کس بوکار آن است، تولید ارزش م یکند. از سوی دیگر، بافت ب هدنبال بهبود محتواست و محتوا نیز در جذب کاربر مؤثر است. با شناخت هر یک از این مؤلف هها و توجه به روابط بین آ نها، نیازهای محیط اطلاعاتی مشخص شده و به سیستم معماری اطلاعات وارد می شود. سیستم معماری اطلاعات خود از چهار زیرسیستم به نام های سازماندهی، برچسب زنی، پیمایش، و جس توجو تشکیل یافته که بر یکدیگر تأثیرات متقابلی داشته و در بهبود هم نقش دارند. سیستم سازماندهی ساختار و دسته بندی اطلاعات یک وبگاه را مشخص م یکند، سیستم برچسب زنی اطلاعات مرت بشده توسط سیستم سازماندهی را با کمک برچسب هایی توصیف می کند، سیستم پیمایش به کاربر کمک م یکند که در وبگاه حرکت کرده و به محتوا و اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا کند، و سیستم جس توجو به نوار جس توجو و امکانات آن در یک وبگاه اشاره دارد. برای ارزیابی هر یک از زیرسیست مهای معماری اطلاعات در چارچوب پیشنهادی، یک سیاهه وارسی ارائه شده که از اجماع نظر خبرگان ب هدست آمده است. در نهایت، ارزیاب می تواند با شناسایی مؤلف ههای محیط اطلاعاتی و با کمک این سیاه ههای وارسی نسبت به ارزیابی معماری اطلاعات وبگاه اقدام کند.
Nowadays the volume of information is exponentially increasing, and users have many options to access the information they need, thus the dissemination of information on the web needs to be done more carefully and based on specific principles. If organizations want to satisfy their websiteschr('39') users, they have to understand the needs and behaviors of users, and have a clear understanding of their business goals and the type of content they intend to present on the web. To this end, information elements must be properly organized and labeled so that they can be easily accessible and understandable by users. Such challenges are the subject of information architecture as a field of practice and research.
The role of information architecture in the applicability of information environments on the one hand and the organizations’ and businesses’ needs to create information platforms for purposeful and productive interaction with their audiences and users and to serve them on the other hand, highlight the importance of applying the information architecture principles in organizations. In this regard, we first introduce and explain the different components of the information architecture system. Then, we propose a framework for evaluating information architecture for websites as the main platform for interacting with users using library research and expert panel.
The proposed framework considers the information architecture system in a larger space called the information environment. The information environment consists of three components: context, content and user. The user seeks to exploit the content, and the content generates value for the context of the information environment that represents the organization and its business. On the other hand, the context seeks to improve the content, and the content is also effective in attracting users. By recognizing each of these components and paying attention to their relationships, the needs of the information environment are identified and integrated into the information architecture system. The information architecture system consists of four subsystems namely, organization, labeling, navigation, and search systems that interact and contribute to each other. The organization system defines the information structure and classification in a website. The labeling system describes the information sorted by the organization system with the help of labels. The navigation system helps the user navigate the site and access the content and information they need. The search system refers to the search bar and its features on a web site. To evaluate each of the information architecture subsystems within the proposed framework, a checklist is provided, which is obtained by consensus of experts. Finally, the assessor can evaluate the information architecture of the website by identifying the components of the information environment and using these checklists.