Abstract:
این که چه نوع قانونمندی و محدودیتی چگونه باشد و تا چه اندازه مورد بحث های زیادی قرار گرفته است لیکن ما در این نوشتار آن نوع قانونمندی را مورد توجه قرار داده ایم که در آن سلامت جسم و روان دانش آموزان و دیگران و نیز شرف و صلاح او و خانواده مصون بماند . سازگاری اندیشیده ای بین دانش آموز و محیط ایجاد گرددو مقاصد ارزنده ی تربیتی در سایه او تقویت گردد. حد قانونمندی را قوانین مورد قبول معین می کند و در این راه تجربه و اطلاعات مخصوص والدین و مربیان می تواند به کار آید .اعمال محدودیت باید به گونه ای باشد که احساس تحمیل و فشار برای دانش آموز پدید نیاید ودانش آموز در دنیای خود آن را سنگین به حساب نیاورد . هم چنین مرز و صورت کنترل باید به گونه ای باشد که او را به تخلف و عصیان و احیانا ترک خانواده و زندگی نکشاند . اصل براین است که از راه پند دادن ،خیر خواهی ،رهنمود دادن و آگاه کردن دانش آموزان آنها را واداریم که پذیرای نظم و قواعد و شرایط باشد و تدریجا با قانونمندی خو گیرد و همچنین احساس امنیت خود را از دست ندهد. در این مقاله به بررسی وتعیین راهکارهای قانونمند ساختن دانش آموزان مقطع متوسطه استان کهگیلویه و بویر احمد پرداخته ایم.
Machine summary:
بررسي و تعیین راهکارهای قانونمند ساختن دانش آموزان مقطع متوسطه استان کهگیلویه و بویر احمد هوشنگ شفیعی1 ، سکینه نصرتی2 1 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و مدیر دبیرستانهای اداره آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویر احمد(نویسنده مسئول) 2 کارشناسی آموزش ابتدایی و مدیر دبیرستانهای اداره آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویر احمد چکیده این که چه نوع قانونمندی و محدودیتی چگونه باشد و تا چه اندازه مورد بحث های زیادی قرار گرفته است لیکن ما در این نوشتار آن نوع قانونمندی را مورد توجه قرار داده ایم که در آن سلامت جسم و روان دانش آموزان و دیگران و نیز شرف و صلاح او و خانواده مصون بماند .
در مسیر مشروط کردن آزادی ضوابط و قوانین را باید به دانش آموز بیاموزیم و هم موجبات تمرین آنها را فراهم سازیم سئوالها يا فرضيه هاي پژوهش سوال كلي : راهکارهای قانونمند ساختن دانش آموزان مقطع متوسطه استان کهگیلویه و بویر احمدکدامند؟ اين سوال براساس نتايج مطالعات گشتاسبي (1387)و محمدی (1391) و کوه پیما(1391) ونامداری(1389) تنظيم شده است .
4- آیا عملکرد صدا و سیما در مقابل قوانین مدرسه موجبات قانونمندی دانش آموزان را فراهم می کند ؟ این سوال بر اساس مطالعات کوه پیما (1391)و مرکانی (1391)تنظیم شده است که در یافته اند میان عدم اطلاع رسانی رسانه های گروهی و علاقه مندی دانش آموزان به فعاليت هاي مدرسه ای رابطه وجود دارد.
5- آیا اطلاع رسانی قوانین مدرسه و آیین نامه ها موجبات قانونمندی دانش آموزان را فراهم می کند ؟ این سوال بر اساس مطالعات کوه پیما(1391)و مرکانی (1391)و سفیر (1389)تنظیم شده است که در یافته اند اطلاع رساني در آموزش و پرورش باعث افزايش علاقه دانش آموزان به فعاليت هاي مدرسه مي شود.