Abstract:
زمینه هدف: تغییرات پیکری و عصبی زیادی هنگام رشد و بلوغ در انسان اتفاق میافتد و به تفاوتهای مرتبط با بلوغ نوجوانان در اجرای عملکرد حرکتی توجه زیادی نشده است. در خصوص تعادل و ارتباط آن با بلوغ تحقیقات اندکی انجام شده است، لذا هدف از تحقیق حاضر ارتباط سنجی بین بلوغ با تعادل ایستا و پویا در دانش آموزان دختر و پسر بود. روش بررسی: نمونه آماری این تحقیق شامل ۷۰۰ نفر از دانشآموزان دختر و پسر با دامنه سنی ۹ تا ۱۸ سال در ۱۰ گروه ۳۵ نفری پسر و ۱۰ گروه ۳۵ نفری دختر در مدارس شهرکرد بود. برای ارزیابی بلوغ از فرمول شاخص پیشبینی بلوغ و برای ارزیابی میزان تعادل ایستا و پویا به ترتیب از آزمونهای سیستم خطای تعادل ایستا و تعادل Y استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل یافتههای پژوهش از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد (0۵/0≥P). یافتهها: نتایج آزمون اسپیرمن، همبستگی معنیداری بین شاخص پیشبینی بلوغ با امتیازات آزمونهای سیستم خطای تعادل ایستا (۰۰۱/۰>P و 1۳۸/۰-=r) و تعادل Y (۰01/۰>P و 232/۰-=r) نشان داد. همچنین بین شاخص پیشبینی بلوغ و امتیازات آزمونهای سیستم خطای تعادل ایستا و تعادل Y در پسران و دختران همبستگی معنیداری مشاهده شد (0۵/0p <). نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر میزان تعادل ایستا و پویا با بلوغ ارتباط معنیدار دارد و آگاهی در مورد ارتباط بلوغ و تعادل میتواند برای برنامهریزی تمرینات و بهبود در اجرا بهعنوان هدف در نظر گرفته شود و تحقیقاتی نیز با هدف شناسایی علل این تفاوتها انجام شود.
Background and aim: Major morphological and neural changes occur with growth and maturation and little attention has been paid to differences in youth maturity in functional movements performing. Little research has been done on balance and its relation to maturity, so the purpose of this study was to examine the relationship between maturity and static and dynamic balance in school-aged boys and girls. Materials and methods: The statistical sample included 700 school-aged, 9-18 year old, boys and girls from Shahrekord categorized into 10 groups of 35 girls and 10 groups of 35 boys. To evaluate maturity, the maturity offset prediction equations and to evaluate static and dynamic balance the balance error scoring system and Y balance test were used. For analyzing the finding of this research, Spearman’s rank correlation coefficient test was used (P≤0.05). Results: Spearman correlation test showed a significant correlation between predictive maturity offset with balance error scoring system (r=-/138, p Conclusion: The findings of this research can be found that there was with balance error scoring system and Y balance test in school-aged children and realizing about relations between maturity and balance can be used for planning exercises and improvement in performance should be considered as a goal and some research can be done on the causes of these differences.