Abstract:
روابط روسیه و ترکیه از دوران امپراتوری تا دهه اخیر را در بهترین وجه میتوان روابط سینوسی و در قالب الگوی همکاری و تعارض تفسیر کرد. اما از زمان روی کار آمدن پوتین و اردوغان، علی رغم برخی چالشها، روابط اقتصادی دو کشور به شدت گسترش یافته، به طوری که برخی معتقدند، این همکاری اقتصادی میتواند زمینه رسیدن دو کشور به مشارکت استراتژیک در سطح سیاسی را نیز به وجود آورد. برپایه این مفروض، سوال اصلی این مقاله در جهت ارزیابی این اصل واقعگرایی که اقتصاد باعث بهبود و تسری به سیاست نمیگردد آن است که؛ آیا بهبود روابط سیاسی- امنیتی ترکیه و روسیه، متاثر از همکاری اقتصادی میان دو کشور بوده است؟ یافتههای پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی نشان میدهد که منطبق بر واقعگرایی، روابط اقتصادی اگرچه عامل مهمی در گرایش دو کشور به یکدیگر بوده، اما هرگز زمینه بهبود روابط سیاسی بین روسیه و ترکیه را به وجود نیاورده، بلکه علت آن غلبه زمینه استراتژیک و سیاسی بر اقتصاد بوده است. با وجود این نقطه قوت، واقعگرایی به دلیل عدم توجه به برخی دلایل تسیهلگر غیرسیاسی در بهبود روابط دوجانبه ترکی- روسی دچار ضعف تحلیلی نیز میباشد.
Russian-Turkish relations from the time of the Empires to the last decade can best beinterpreted as a sinusoidal relationship swinging from cooperation to conflict. However,since Putin and Erdogan came to power, despite some challenges, the economicties between the two countries have grown tremendously. Some believe that this economiccooperation could provide the basis for achieving a strategic partnership at thepolitical level. Based on this assumption, the primary question of this paper to evaluatethe realistic assertion that “the economy does not extend to politics“ is whether theimprovement of the political-security relations between Turkey and Russia is affectedby the economic cooperation between the two countries. The findings of the researchusing the descriptive-analytical method show that, in accordance with realism, economicrelations have been an essential factor in closing two countries to each other,but these relations will never pave the way for improving the political ties. The reasonhas been the domination of strategic and political context over the economy. Despitethis privilege, realism is analytically weak because of ignoring some non-politicalfacilitating reasons for improving Turkish-Russian bilateral relations.
Machine summary:
درحقيقت بحث اين است که آيا برانگيختن همکاري محدود ميکند، آن هم به اين نظريه رئاليسم ميتواند فراز و فرودهاي سياسي و دليل که با افزايش وابستگي متقابل ، کنشگران در اقتصادي حاکم بر روابط روسيه و ترکيه را در اين مقابل يکديگر آسيب پذيرتر ميشوند و درنتيجه دليل دوران توضيح دهد؟ شکي نيست که رئاليسم هم عينيتري براي احساس نبود امنيت دارند (لينکليتر، مفروضات متعددي دارد و هم خود به جريان هاي ١٣٨٥: ٩٠).
ظرفيت هاي رئاليسم در تبيين عدم تأثير اقتصاد بر سياست روابط روسي ترکي(نگارندگان ) وجود و گسترش مبادلات اقتصادي، اين تعاملات بنابراين اگرچه رشد تجارت و همکاري سياسي روسيه نتوانسته اند عامل بهبود روابط سياسي دو کشور تلقي و ترکيه به طور هم زمان اتفاق افتاده است ، اما اين شود، ميتوان در چهار متغير اصلي اين نظريه يعني بدين معنا نيست که تجارت متغير اصلي در ايجاد غلبه سياست اعلي، رقابت براي کسب قدرت ، عدم همکاري سياسي بين دوکشور بوده است ؛ بلکه زمينه قطعيت و شکنندگي همکاري، به صورت زير ذکر کرد استراتژيک مشترک (سياسي امنيتي) باعث ايجاد (تصوير شماره ٣): اين روابط متقابل اقتصادي شده است (گل محمدي، ١٣٩٤: ٩٩).
“The Efect of Syria Crisis on Russia and Turkey Relations (Persian).
1017/ of Syria Crisis on Russia-Turkey Relations in Caucasus S1062798717000138] (Persian).
“Undersanding Turkish New Foreign Policy in the Framework of Ahmet Davutoglu’s Strategic Depth Ataee, Mohammad Farhad, and Mahdi Hedayati Shahidani.
“The Role of Energy in Developing Relations between Turkey and Russia (Persian).
“Jusice and Development html Party’s Foreign Policy and Its Impact on RussiaTurkey Relations (Persian).
“Stra (Case Study: Normalization of Turkey-Armenia Rela tegic Culture and Foreign policy of Russia’s Middle Eas tions) (Persian).