Abstract:
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش کلیدی ولی فقیه برای هدایت جامعه اسلامی مردمسالار میباشد. در این راستا، سوال اصلی پژوهش این است که آیا نظریه امّت و امامت شهید بهشتی توانسته جایگاه و موقعیت ولایت فقیه را با رعایت حق تعیین سرنوشت برای مردم تبیین نماید؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که شهید بهشتی به عنوان مروج اندیشه دینی توانست آزادی الهی را تحت عنوان آرمان مهم انقلاب اسلامی ایران در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در قالب حقوق الهی ملّت مهندسی نموده و در سلک یک نرمافزار کارآمد در زندگی اجتماعی و محور اصلی اعمال قدرت اسلامی- ایرانی قرار دهد. از آنجایی که مکاتب مادی بویژه مکتب لیبرالیسم با شعار آزادی فردی و اجتماعی، مردم و خواص را به سوی خود میکشاند و طرفدارانی هم در بین اعضاء غربگرای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی داشت، شهید بهشتی با پشتیبانی مبانی اسلامی، آبشخور فکری مکتب لیبرالیسم را مورد انتقاد قرار داد و پرده از شعاری و ظاهری بودن آزادی در مکتب لیبرالیسم برداشته و آن را فاقد ریشه و منشاء الهی میدانست و این را یک ضعف و نقص برای این مکتب مادی تلقی میکرد. ایشان معتقد بود آزادی، منشاء الهی داشته و با آگاهی مطلق به منصه ظهور مینشیند.
The purpose of the present study is to explain the key role of Wialī-i Faqīh (Islamic jurist) in guiding a democratic Islamic society. In this regard, the main research question is whether Shahīd Bihishtī’s Ummat and Imāmat theory could have explained the position of Wilāyat-i Faqīh with respect to people’s right to choose their own destiny. The method of study is descriptive analysis and the results showed that Shahīd Bihishtī as a propagator of religious thought could design divine freedom as the important goal of Iran’s Islamic revolution in compiling the constitution of the Islamic Republic of Iran and within the framework of the nation’s divine rights, and then he implemented that as an efficient software in social life and the main axis of Iranian-Islamic power execution. Since materialistic schools especially liberalism, with the slogan of individual and social freedom, attract public and elite as it also had some fans among the western members of the Assembly of Experts who compiled the constitution, Shahīd Bihishtī supporting the Islamic principles criticized the intellectual resource of liberalism and revealed the superficial nature of freedom in liberalism and he regarded that without any divine origin or source and considered it as a drawback and shortfall for this materialistic school. He believed that freedom has a Godly source and is manifested with absolute awareness.