Abstract:
هدف اصلی پژوهش تحلیل نقش میانجی استراتژی رقابتی در فعالیتهای مدیریت کیفیت بر عملکرد شرکت در شرکتهای دارویی شهرکرد میباشد و روش پژوهش از نوع همبستگی از شاخه میدانی و از لحاظ ماهیت کاربردی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکتهای دارویی شهرکرد بوده با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 84 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. روایی پرسشنامه توسط متخصصین و روایایی محتوا تأیید شد و پایایی پرسشنامه به کمک ضریب آلفا کرونباخ تأیید گردید. جهت بررسی فرضیات پژوهش مدل معادلات ساختاری با کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده گردید. یافتهها نشان داد بین مدیریت کیفیت بهرهبرداری و مدیریت کیفیت اکتشافی و عملکرد شرکت ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. بین شیوه-های مدیریت کیفیت اکتشافی و بهرهبرداری و عملکرد با نقش میانجیگری استراتژی رقابتی ارتباط مثبت وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد بین استراتژی رقابتی و عملکرد شرکت رابطه معناداری وجود دارد.
The main purpose of this study is to analyze the mediating role of competitive
strategy in quality management activities on company performance in
Shahrekord pharmaceutical companies. The research method was correlational
from the field branch and in terms of applied nature. The statistical population of
the study was the employees of Shahrekord pharmaceutical companies and 84
people were selected as the sample using the available sampling method. The
data collection tool is questionnaire. The validity of the questionnaire was
confirmed by experts and content validity and the reliability of the questionnaire
was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. To test the research hypotheses,
structural equation model was used with the help of Smart PLS software.
Findings showed that there is a positive and significant relationship between
operational quality management and exploratory quality management and
company performance. There is a positive relationship between exploratory
quality management practices and exploitation and performance with the
mediating role of competitive strategy. The findings also show that there is a
significant relationship between competitive strategy and firm performance.