Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر افزایش سلامت روان و کاهش رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مقطع متوسطه ی دوم شهرستان خرم آباد انجام شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان خرم آباد در نیمسال اول ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بود. که تعداد ۵۰ آزمودنی به صورت تصادفی انتخاب و در گروه آزمایشی (۲۵ نفر) و کنترل (۲۵ نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای به صورت گروهی تحت آموزش مهارت های مقابله ای قرار گرفتند و گروه کنترل در طول مدت درمان هیچ آموزشی دریافت نکرد. سپس با استفاده از پرسشنامه های GHA-۲۸ و پرسشنامه۵۰ سوالی سنجش رفتارهای پرخطر، میزان افزایش سلامت روان و کاهش رفتارهای پرخطر در افراد شرکت کننده قبل و بعد از کارگاه سنجیده شد. داده های پژوهش از طریق روش تحلیل کواریانس چند متغیری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که نمره ی افراد گروه آزمایش در پس آزمون، به طور معناداری در تمام مولفه های سلامت روان و رفتارهای پرخطر تفاوت معناداری وجود داشت (P<۰.۰۱). پژوهش حاضر نشان داد برنامه آموزش مهارت های مقابله ای می تواند موجب افزایش سلامت روان و کاهش رفتارهای پرخطر در دانش آموزان گردد.
Machine summary:
را نام برد(ریکلمن و هوفک 1 ، 2019) آموزش ها قادرند تقریباً تا 67 درصد کاهش در نسبت افرادی که در زمان پیش از این آموزش ها سیگاری نبوده اند و بعدها سیگاری دائمی و منظم خواهند شد، ایجاد کند(کریمی و احمدی، 1399) مداخله های درمانی مناسب در سنین نوجوانی می تواند تاثیر مناسبی بر کاهش رفتارهای پرخطر اجتماعی در بین نوجوانان داشته باشد، یکی از این روش های درمانی که طی پژوهش های متعددی اثربخشی آن ثابت شده است، آموزش مهارت های مقابله ای است.
روش اجرا در این پژوهش پس از انتخاب جامعه، پرسشنامه های سلامت عمومی و سنجش رفتارهای پرخطر روی دانش مقطع متوسطه دوم دبیرستان اجرا شد و دانش آموزانی که در این مقیاسها، نمره بالاتر از40 کسب کرده بودند، شناسایی شدند که تعداد آنان 52 نفر بود این نمرات به عنوان نمرات پس آزمون در نظر گرفته شد که از بین این 52 نفر، تعداد 50 نفر واجد شرایط شرکت در گروه تشخیص داده شد و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند.
ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله ای بر افزایش سلامت روان و کاهش رفتارهای پرخطر در دانش آموزان پسر مقطع متوسطهی دوم شهرستان خرم آباد انجام شده است.
بر این اساس نتایج نشان داد مداخله آموزش گروهی مهارتهای مقابله ای بر افزایش سلامت روان دانش آموزان اثر بخش است.
دیگر یافتههای پژوهش نشان داد مداخله آموزش گروهی مهارتهای مقابله ای بر کاهش رفتارهای پرخطر در دانش آموزان اثر بخش است.