Abstract:
ﺑﺮاﺳﺎس اﺻﻼح ﻣﺎده 8 ﻻﯾﺤﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ اﺳﺘﻘﻼل ﮐﺎﻧﻮن وﮐﻼی دادﮔﺴﺘﺮی ﻣﺼﻮب 1333/12/05 ﮐﻪ ﺑﻨﺪ( د )ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺰﺑﻮر اﻟﺤﺎق ﮔﺮدﯾﺪه و در ﺗﺎرﯾﺦ 1373/04/22 ﺑﻪ ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺷﻮرای ﻧﮕﻬﺒﺎن رﺳﯿﺪه اﺳﺖ، ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ دارای ﻟﯿﺴﺎﻧﺲ ﺣﻘﻮق ﻗﻀﺎﯾﯽ ﯾﺎ ﮔﻮاﻫﯽ ﭘﺎﯾﺎن ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺳﻄﻮح ﻋﺎﻟﯿﻪ از ﺣﻮزه ﻋﻠﻤﯿﻪ ﻗﻢ ﺑﺎ ﺣﺪاﻗﻞ 5 ﺳﺎل ﺳﺎﺑﻘﻪ ﮐﺎرﻣﺘﻮاﻟﯽ و 10 ﺳﺎل ﻣﺘﻨﺎوب در ﺳﻤﺘﻬﺎی ﺣﻘﻮﻗﯽ در دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎی دوﻟﺘﯽ و واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ دوﻟﺖ و ﻧﻬﺎدﻫﺎ و ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻣﺴﻠﺢ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﻌﺪ از اﺟﺮای اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺎ داﺷﺘﻦ ﺳﯽ ﺳﺎل ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﺪون رﻋﺎﯾﺖ ﺷﺮط ﺳﻦ ﺑﺎ اﻧﺠﺎم ﻧﺼﻒ ﻣﺪت ﻣﻘﺮر ﮐﺎرآﻣﻮزی، ﮐﺎﻧﻮن ﺑﺎﯾﺪ وﻓﻖ ﻣﺎده واﺣﺪه 3 از اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن در ﻣﻮرد ﺗﻘﺎﺿﺎی ﭘﺮواﻧﻪ ﮐﺎرآﻣﻮزی ﯾﺎ وﮐﺎﻟﺖ ﻇﺮف ﻣﺪت ﺷﺶ ﻣﺎه اﺗﺨﺎذ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﻋﻠﯽ اﯾﺤﺎل در ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻣﺴﻠﺢ ﮐﺎرﮐﻨﺎﻧﯽ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ، ﮐﻪ ﺑﺼﻮرت ﻋﻤﻠﯽ و ﻏﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ( ﻏﯿﺮ رﺳﺘﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺣﻘﻮق وﻟﯽ دارای ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺣﻘﻮﻗﯽ) در ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺣﻘﻮﻗﯽ و ﻗﻀﺎﯾﯽ ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻣﺴﻠﺢ ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ، ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﺮور زﻣﺎن ﺧﻮاﻫﺎن اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺰاﯾﺎی ﺷﻐﻞ ﻋﻤﻠﯽ ﺧﻮد ﺑﻮده ﮐﻪ ﺑﻌﻀﺎ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ و اﯾﻀﺎ ﮐﺎﻧﻮن وﮐﻼی دادﮔﺴﺘﺮی ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﻮده، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﺴﺘﺪات ﻗﻮی، ﻫﻤﭽﻮن دادﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺻﺎدره از ﻣﺮاﺟﻊ ﻗﻀﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻧﺎم و ﻣﺸﺨﺼﺎت ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﺰﺑﻮر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﺣﻘﻮﻗﯽ ﯾﮕﺎن ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺻﺮاﺣﺘﺎ ﻗﯿﺪ ﮔﺮدﯾﺪه و دادﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺻﺎدره ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺷﮑﻮاﯾﯿﻪ و دادﺧﻮاﺳﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﺣﻘﻮﻗﯽ ﯾﮕﺎن ﻧﻈﺎﻣﯽ اﺳﺘﻮار ﺑﻮده دال ﺑﺮ ﺻﺤﺖ ﺳﻮاﺑﻖ ﺣﻘﻮﻗﯽ و ﻗﻀﺎﯾﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻧﻈﺎﻣﯽ دارای ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺬﮐﻮر ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻊ اﻟﻮﺻﻒ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﮑﻮاﯾﯿﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻧﻈﺎﻣﯽ در دﯾﻮان ﻋﺪاﻟﺖ اداری ﺟﻬﺖ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺰاﯾﺎی ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺧﻮد ﮔﺮدﯾﺪه ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﺣﺠﻢ ﭘﺮوﻧﺪه واﻃﺎﻟﻪ دادرﺳﯽ در دﯾﻮان و اﯾﻀﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺤﻤﯿﻞ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی دادرﺳﯽ و ﺻﺮف زﻣﺎن ﺑﺮای ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﺰﺑﻮر و ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻈﺎﻣﯽ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﻟﺬا اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از روش ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ-ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، ﺟﺎﯾﮕﺎه اﻣﺎره و دﻟﯿﻞ درﺧﺼﻮص ﺳﻮاﺑﻖ ﻋﻤﻠﯽ ﻏﯿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ رﺳﺘﻪ ﺣﻘﻮق در ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻣﺴﻠﺢ ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﺑﺮ ﻗﺎﻧﻮن اﺻﻼﺣﯽ ﮐﺎﻧﻮن وﮐﻼی دادﮔﺴﺘﺮی ﻣﺎده 8و ﺑﻨﺪ( د) از اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ.
Pursuant to the amendment of Article 8 of the Law on the Independence of the Bar Association, approved on 12/05/1333, paragraph (d) of the Law has been added and approved by the Guardian Council on 04/22/1373, all those who have a bachelor's degree in judicial law or a certificate. Graduated from Qom seminary with at least 5 years of continuous work experience and 10 consecutive years in legal positions in government agencies and affiliated to the government and institutions and the armed forces, and after the implementation of this law to retire with thirty years of service, Without complying with the age requirement by completing the prescribed half of the internship, the association must make a decision on applying for an internship or attorney's license within six months in accordance with Article 3 of this law. (Non-organizational legal rights but with legal education) are used in the legal and judicial occupations of the armed forces, which over time seek to take advantage of their practical employment, which is sometimes opposed by the relevant organization and also the Bar Association, while Strong evidence such as lawsuits issued by the judiciary The name and details of the said employees are explicitly stated as the legal representative of the military unit and the lawsuits issued on the basis of the complaint and the petition of the legal representative of the military unit are based on the accuracy of the legal and judicial records of the military personnel. Military personnel in the Court of Administrative Justice have used their legal benefits to increase the volume of cases and court proceedings in the Court and also impose court costs and time for these employees and the relevant military organization. Therefore, using the analytical-descriptive method, this article examines the status of statistics and evidence regarding the non-organizational practical records of law in the armed forces with an approach to the amending law of the Bar Association of Article 8 and paragraph (d) of this law.
Machine summary:
بررسی ابهامات موجود در اصلاحیه ماده 8 ، بند(د) از لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری با رویکرد به مشاغل غیر سازمانی حقوقی و قضایی در نیروهای مسلح رحمان هدایتی چنانی 1 1 نویسنده،مؤلف و پژوهشگر در زمینه حقوق و فارغ اتحصیل از دانشگاه های آزاد اسلامی واحد لاهیجان پیام نور و دانشگاه امام علی (ع) تهران چکیده براساس اصلاح ماده 8 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 05/12/1333 که بند(د) به قانون مزبور الحاق گردیده و در تاریخ 22/04/1373 به تأیید شورای نگهبان رسیده است ،کلیه کسانی که دارای لیسانس حقوق قضایی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل 5 سال سابقه کارمتوالی و 10 سال متناوب در سمتهای حقوقی در دستگاه های دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند و بعد از اجرای این قانون با داشتن سی سال سابقه خدمت بازنشسته شوند، بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی ، کانون باید وفق ماده واحده 3 از این قانون در مورد تقاضای پروانه کارآموزی یا وکالت ظرف مدت شش ماه اتخاذ تصمیم نماید .
براساس اصلاح ماده 8 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 05/12/1333 که بند(د) به قانون مزبور الحاق گردیده و در تاریخ 22/04/1373 به تأیید شورای نگهبان رسیده است ،کلیه کسانی که دارای لیسانس حقوق قضایی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل 5 سال سابقه کارمتوالی و 10 سال متناوب در سمتهای حقوقی در دستگاه های دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند و بعد از اجرای این قانون با داشتن سی سال سابقه خدمت بازنشسته شوند ، بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی ، کانون باید وفق ماده واحده 3 از این قانون در مورد تقاضای پروانه کارآموزی یا وکالت ظرف مدت شش ماه اتخاذ تصمیم نماید .