Abstract:
زمینه: با توجه به نقش فضای مجازی در جامعه و قشر نوجوان این پژوهش با هدف "بررسی رابطه سواد رسانهای و شایستگیهای فناورانه با میزان آشنایی با اخلاق در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان سوادکوه" انجام شد.
روش: روش این پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان سوادکوه به تعداد ۹۸۴ نفر بود که مطابق جدول کرجسی مورگان ۲۸۷ نفر از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای سوادرسانهای، شایستگیهای فناوارنه و اخلاق در فضای مجازی بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش ورود مکرر تحلیل شد.
یافتهها: بین سوادرسانهای و میزان آشنایی با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه مثبت وجود دارد. بین شایستگیهای فناورانه و میزان آشنایی با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه مثبت وجود دارد. بین سوادرسانهای و شایستگیهای فناورانه با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه چندگانه وجود دارد و 6/78 درصد از واریانس اخلاق در دنیای مجازی به وسیله سوادرسانهای و شایستگیهای فناورانه تبیین میگردد. سوادرسانهای پیش بینی کننده قوی تری برای اخلاق در فضای مجازی است.
نتیجهگیری: با کمک به تقویت و بهبود سوادرسانهای و شایستگیهای فناورانه دانش آموزان میتوان زمینه بهبود اخلاق آنان در دنیای مجازی و در نتیجه کاهش آسیبهای دنیای مجازی را فراهم کرد.
Background: Regarding the the role of cyberspace in community and adolescence, this study was conducted to investigate the relationship between media literacy and technological competencies with the level of cyberspace ethics among female high school students in Savadkoh city.
Method: This research was a descriptive-correlational study. The statistical population of the study consisted of 948 Second high school students in the city of Savadkouh that According to the Krejcie Morgan table, 287 of them were selected by stratified random sampling. The research tools included literacy questionnaires, artistic competencies and cybersecurity ethics. Data were analyzed using Pearson correlation and regression analysis.
Results: There is a positive relationship between media literacy and cyberspacechr('39')s ethical familiarity of high school girls in Savadkoh. There is a positive relationship between technological competence and cyberspacechr('39')s ethical familiarity of high school girls in Savadkoh. There is a multiple relationship between Media literacy and technological competence with Cyberspacechr('39')s ethical familiarity of high school girls in the city of Savadkoh, and 78.6% of the variance in cyberspacechr('39')s ethical familiarity is explained by media literacy and technological competence. Media literacy is a stronger predictor of cyberspacechr('39')s ethical familiarity.
Conclusion: By improving studentschr('39') media literacy and technological competencies, students can improve their ethics in the cyberspace and thus reduce the harm of the cyberspace.
Machine summary:
پیش بینی میزان آشنایی با اخلاق در فضای مجازی با استفاده از سواد رسانه ای و شایستگی های فناورانه دکتر مهین چناری*، اعظم شبستانی گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم (تاریخ دریافت: 11/07/98، تاریخ پذیرش: 12/09/98) چکیده زمینه: با توجه به نقش فضای مجازی در جامعه و قشر نوجوان این پژوهش با هدف "بررسی رابطه سواد رسانه ای و شایستگی های فناورانه با میزان آشنایی با اخلاق در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان سوادکوه" انجام شد.
بین شایستگی های فناورانه و میزان آشنایی با اخلاق در دنیای مجازی دختران متوسطه شهرستان سوادکوه رابطه مثبت وجود دارد.
یافته های جدول 2، نشان می دهد F مشاهده شده معنا دار بوده و نیز 6/78 درصد از واریانس اخلاق در دنیای مجازی به وسیله سوادرسانه ای و شایستگی فناورانه تبیین می گردد.
نتایج دیگر پژوهش ها نیز بهره مندی افراد از قابلیت های فناورانه و شایستگی های فناوری و سواد رسانه ای را به عنوان عامل کمک کننده در حل این چالش ها معرفی کرده و تاکید داشته اند بین سوادرسانه ای با میزان رعایت اخلاق در فضای مجازی کاربران رابطه وجود دارد (17).
Relationship between computer literacy and virtual social networking experience among female students of Yazd University.
Tehran/Iran: Eighth National Conference of Adca: Social Networks in Information Centers.
Computers & Education; 79: 138–147.
The role of information technology literacy in personal health: patients' perspectives.
Ethics of information technologies in knowledge society.
The relationship between technological competence and computer self-efficacy among students of Ahvaz Islamic Azad University.