Abstract:
چکیده تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل اثربخشی مدیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق پیمایشی از نوع اکتشافی- تاییدی بود. جامعه آماری شامل 9 نفر از خبرگان و کارشناسان رشتهی علوم تربیتی و رشتهی مدیریت آموزشی و کلیه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 411 نفر (211 مرد و 200 زن) بود. برای تعیین حجم نمونه، با استفاده از آزمون کوکران، تعداد 199 نفر (102 مرد و 97 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک دو نرمافزار SPSS و LISREL صورت پذیرفت. روایی ابزار دادهها به تایید خبرگان و کارشناسان رسید و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ 96/0 بود. نرمال بودن جامعه آماری به وسیلهی آزمون چولگی سنجیده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها تحلیل عاملی و معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل طراحی شده بر اساس 5 مولفه (مهارتهای کاربردی، مهارتهای مدیریت و رهبری، توانایی هوشی و فکری، تواناییهای شخصیتی و مهارتهای ارتباطی) دارای برازش در بین مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان میباشد.
Abstract The aim of this study was to design the effectiveness model of Senior High School Administratoin in Lorestan province. The research method was Survey and exploratory-confirmatory. The statistical population includes 9 people in Experts and specialists the field of educational sciences and educational management and all Senior High School Administratoin in Lorestan province, a number of 411 people (211 men and 200 women). To determine the sample size, Using the Cochran test, 199 (102 men and 97 women) were selected as the statistical sample and were selected by Cluster random sampling method. The validity of the data tools was confirmed by Experts and pecialists and Its reliability was 0.96 with Cronbach's alpha test. The normality of the statistical population was measured by skewness test and factor analysis and structural equations (path analysis) were used to analyze the data. The results showed that the model designed based on 5 components (practical skills, management and leadership skills, intelligence and intellectual ability, personality abilities and communication skills) has a fit among secondary school principals in Lorestan province.