Abstract:
هدف از اجرای این پژوهش تحلیل محتوای مقالات مربوطه در زمینه تسهیم دانش بود. این پژوهش به شیوه تحلیل محتوای کیفی با بهرهگیری از تکنیک پژوهش کیفی داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مقالات مختلف علمی داخلی و خارجی از سالهای 2000 میلادی و 1388 شمسی تاکنون در زمینه تسهیم دانش تشکیل میدادند. بدین منظور پس از تحلیل کسپ تعداد 61 مقاله که به صورت مستقیم موضوع تسهیم دانش را بررسی کرده بودند، وارد فرایند تحلیل شدند. بر مبنای تحلیل محتوای کیفی مقالات و با استفاده از نرم افزار مکس کیو دیای، کدگذاری مقالات صورت پذیرفت. نهایتا با بررسیهای انجام شده 355 کد در این مقالات در رابطه با تسهیم دانش وجود داشته است که منجر به شناسایی 13 متغیر اصلی و 39 مولفه گردیدکه هر یک از این مولفهها نیز دارای شاخصهایی هستند. نتایج پژوهش نشان داد: مهمترین عواملی که در مقالات تسهیم دانش به آن اشاره شده است شرایط سازمانی مبتنی بر بستر سازمان و هم چنین انگیزههای بیرونی و درونی افراد جهت تسهیم دانش میباشد. سرانجام بر اساس نظریه داده بنیاد، متغیرهای شناسایی شده در شش دسته کلی طبقه بندی و مدل نهایی ارائه گردید که تامین کننده جریان فی مابین مولفهها برای تسهیم دانش در سازمان است.
The purpose of this study was to analyze the content of related articles in the field of knowledge sharing. This research was conducted in the form of qualitative content analysis by using Grounded Theory qualitative Technique. The statistical population was consisted of various internal and external scientific articles on knowledge sharing from 1388hijri and 2009AD. For this purpose, 61 articles that directly examined the topic of knowledge sharing , entered the process of analysis after analyzing the Casp.Coding the articles was performed based on qualitative content analysis of articles and using the MAXQDA software. Finally, with the studies performed, there were 355 codes in these articles related to knowledge sharing, which led to the identification of 13 main variables and 39 components, each had its own indicators. The results showed that the most important factors mentioned in Knowledge Sharing Articles are organizational circumstances related to the organizational context as well as external and internal motivations for knowledge sharing. Finally, based Grounded Theory Technique, the identified variables were catecorised in six general classification and final model which provide the connection between components in order to share knowledge in the organization.