Abstract:
نظریۀ وجود آموزههای نانوشته در فلسفۀ افلاطون که مبتنی بر دو اصل یا مبدأ هستیشناختیِ «واحد» (The One) و «ثُنائی نامتعین» (The Indefinite Dyad) است، با پژوهشهای اخیر مکتب توبینگن قوام پیدا کرده است. آموزههای نانوشته به صورت شفاهی، در آکادمی افلاطون محل گفتوشنود بوده است و به عقیدۀ دانشوران مکتب توبینگن شواهد آن در آثار ارسطو و افلاطونیان موجود است. مستندات آنان نشان میدهد این دو اصل بنیادین مبدأ تبیین مسائل دیگر فلسفۀ افلاطونی بوده و سنگبنای مابعدالطبیعۀ اوست. نقش اصل «واحد» تعینبخشی به تمام چیزها و اصل «ثنائی نامتعین» منشأ تکثر و ابهام است. «واحد» یا «خیر» نه تنها یک اصل هستیشناختی بلکه علت تمام امور نیک است. به این ترتیب در آثار افلاطون «واحد-خیر» که نظامبخش عالم و الگوی عدالت است، نقشۀ راه پولیس (اجتماع سیاسی) و تعینبخش کثرات است. نفس و پولیس از طریق عدالت مکنون در طبیعت که از این دو اصل پیروی میکند، میتوانندآینۀ عالم باشند و به وحدت و عدالت نزدیک شوند.
The theory that holds there are unwritten doctrines in Plato's philosophy, which is based on two ontological principles of the One and the Indefinite Dyad, was consolidated by Tübingen School. The unwritten doctrines were orally discussed at Plato's academy, and according to scholars of the Tübingen School, there is evidence in the works of Aristotle and the Platonists that proves this. Their documentation shows that the explanation of other subjects in Plato's philosophy, as well as his metaphysics, is rooted in these two principles. The One determines everything, and the Indefinite Dyad is the origin of indeterminacy and multiplicity. The One or Good is not only an ontological principle but the cause of all good. Thus, in Plato's works, One-Good, which is regulative in the cosmos and the model of justice, is the road map for polis (political community) and determines the multiplicity. Through latent justice in nature that follows these two principles, soul and polis can be mirrors held up to the universe and can approach unity and justice.