Abstract:
هدف: پاندمی کووید-19 اثرات روانشناختی متفاوت مانند استرس و اضطراب وترس و... و پیامدهای خانوادگی گوناگونی بر افراد شاغل گذاشته است. این مطالعه با هدف شناسایی پیامدهای روانشناختی و چالشهای خانوادگی ناشی از شرایط کرونا در افراد شاغل طراحی و انجام شد.روش: این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسانه انجام شد. جامعه آماری افراد شاغل شهر تهران در سال 1399بودند که ملاکهایی از جمله اینکه یکسال در آن شغل فعالیت داشتند و شاغل در سازمانهای دولتی، غیردولتی، خدماتی، بهداشتی، مشاغل آزاد و.... بودند. نمونه آماری شامل 16 نفر میباشد که بصورت هدفمند و دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار استفاده شد. برای تحلیل و تجزیه دادهها از رویکرد پدیدار شناسی توصیفی کلایزی استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از این پژوهش در قالب مقولات اصلی و مقولات فرعی مشخص گردید. در بررسی نتایج از بین 3 سوال کلی استخراج شده از پژوهش، 16 مقوله اصلی احساسات منفی، مشغولیت، تفریحات، نشاط، نظم، تنش، مراقبت، فرصت، آموزش، ارتباط و مشکلات جسمی، تاثیر منفی، مدارا، تاثیر مثبت، بدون مشکل و دورکاری بهدست آمد.نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که پاندومی ویروس کرونا در ایران برای کلیه افراد تجربهای جدید و غیرقابل پیشبینی بوده که اثرات منفی و متفاوت روانشناختی بر جامعه شغلی گذاشته است. از اینرو پیشنهاد میشود مداخلات روانشناختی لازم برای بهبود سلامت روان و کاهش پیامدهای روانشناختی جامعه شغلی انجام شود.
Aim: The Covid Pandemic has 19 different psychological effects such as stress, anxiety, fear, etc., and various family consequences on employed people. This study was designed and conducted to identify the psychological consequences and family challenges caused by coronary conditions in employed people. Methods: This study was conducted with a qualitative approach and phenomenological method. The statistical population was employed people in Tehran in 1399, which included criteria such as having worked in that job for a year and working in governmental, non-governmental, service, health, freelance and .... organizations. The statistical sample includes 16 people who were purposefully and accessibly selected. Semi-structured interviews were used to collect information. claizichr('39')s descriptive phenomenological approach was used to analyze the data. Results: The findings of this study were identified in the form of main categories and sub-categories. In reviewing the results from the 3 general questions extracted from the research, 16 main categories of negative emotions, occupation, recreation, vitality, order, stress, care, opportunity, education, communication and physical problems, negative impact, tolerance, positive impact, no problem And telecommuting was achieved. Conclusion: The results of this study showed that the corona virus pandemic in Iran is a new and unpredictable experience for all people that has negative and different psychological effects on the working community. Therefore, it is suggested that psychological interventions be performed to improve mental health and reduce the psychological consequences of the working community.
Machine summary:
در پژوهش حاضر به بازتاب تجارب و ادراکات افراد شاغل از پيامدهاي روان شناختي در دوران قرنط ينه ناشي از شرايط کرونا به روش انجام مصاحبه پرداخته شده است .
مقوله اصلي و مقولات فرعي استخراج شده از مصاحبه هاي انجام شده مقولات اصلي مقولات فرعي احساسات منفي اضط راب تنهايي ترس غم وسواس نا اميدي نا امني بيحوصلگي افراد شاغل شرکت کننده در اين تحقيق در زمان شيوع ويروس کرونا و تجربه قرنط ينه شدن با احساسات منفي و شديدي مانند: اضط راب، تنهايي ،ترس ، غم ، وسواس، نا اميدي، نا امني و بيحوصلگي مواجه شدند.
پژوهشي که شاهد حق مقدم، فتحي، راه نجات، احمدي، تقوا، ابراهيمي، دنيوي، جهانداري )١٣٩٩( انجام دادند نشان داد که در زمان شيوع ويروس کوويد١٩ اثرات روان شناختي منفي مانند اختلال استرس پس از سانحه ، افسردگي، اضط راب، استرس، اختلالات خواب و عصبانيت در کادر درمان و ديگر افراد درگير با کوويد١٩ به طور معناداري افزايش يافته است .
طبق پژوهشي که توسط ابوالمعاني الحسيني )١٣٩٩( صورت گرفته نشان داد که دانش آموزان در زمان شيوع ويروس کوويد١٩ و قرنط ينه در سه بعد فردي مشکلات روانشناختي نظ ير اضط راب، افسردگي، استرس ،ترس ، احساس تنهايي و بيحوصلگي و در بعد بين فردي مشکلات ارتباطي با اعضاء خانواده و محدوديت ارتباطي با دوستان و معلمان و در بعد آموزشي مشکلاتي مانند حضور شناختي و اجتماعي ضعيف در فرآيند آموزش آنلاين را تجربه کردهاند.