Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه عملکرد انعکاسی با همدلی و ذهنآگاهی در دختران نوجوانان بود. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران با دامنه سنی بین 15 تا 18 سال بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغولبهتحصیل بودند. از بین این افراد 167 دانشآموز از منطقه 12 شهر تهران از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه عملکرد انعکاسی نوجوانان (RFQ-Y) و مقیاسهای ذهنآگاهی (MAAS) و همدلی و همدردی نوجوانان (AMES) پاسخ دادند. نتایج از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره بررسی شد. یافتهها نشان داد که ذهنآگاهی (434=r)، همدلی (439=r) و مؤلفههای آن شامل همدلی شناختی (313=r)، همدلی عاطفی (244=r) و همدردی (197=r) با عملکرد انعکاسی رابطه مثبت و معنادار دارند. همچنین مشخص شد، ذهنآگاهی با همدلی (245=r) نیز رابطه مثبت و معنادار دارد. از بررسی همبستگی بین همدلی و عملکرد انعکاسی، فقط مؤلفه همدلی شناختی میتواند عملکرد انعکاسی نوجوانان را بهصورت معناداری پیشبینی کند. همچنین ذهنآگاهی، میتواند بهصورت معناداری تغییرات عملکرد انعکاسی نوجوانان را پیشبینی کند.براساس نتایج پژوهش حاضر، تلاش جهت بهبود همدلی و ذهنآگاهی، میتواند منجر به رشد و افزایش ظرفیت انعکاسی نوجوانان شود. در نتیجه متخصصان و مشاوران علاقهمند به حوزه مداخله، میتوانند بر پایه نتایج بهدست آمده مداخلههایی را جهت بهبود ظرفیت انعکاسی نوجوانان تدارک و اجرا کنند.
The purpose of the present study was to investigate the relationship between social self-efficacy and self-worth with adolescent emotion regulation disorder along with the study of gender moderator role. The statistical population of the study was all high school students (160 people; 80 girls and 80 boys) in the second semester of the academic year 2019-2020 in Districts 1 and 2 of Tehran, who were selected using random cluster sampling. The method of this research was descriptive and correlational in order to collect information from social self-efficacy SSQ questionnaires (Connolly, 1989), CSWS self-worth questionnaires CSWS (Crocker, Karpinski, Quinn, & Chase, 2003) and emotion regulation disorder DERS (Gratz, & Roemer), were used. Data of this study were analyzed using Pearson correlation and stepwise regression using SPSS23 software. The results showed that social self-efficacy and self-worth had a significant relationship with emotion regulation disorder in adolescents (P <0.05). On the other hand, the role of gender moderation in the relationship between self-worth and emotion regulation disorder was significant (P <0.05), but this role of moderation was not established in the relationship between social self-efficacy and emotion regulation disorder (P <0.05). Based on the findings, it can be concluded that self-efficacy and self-worth are associated with emotion regulation disorders in adolescents. Therefore, it is necessary to advise counselors and experts to obtain the necessary information in the field of strengthening and improving factors such as social self-efficacy and self-worth to help improve the quality of life of adolescents with emotional disorders.