Abstract:
يك معلم خوب، در هر حال و در همه جا با يك انديشه زندگي مي كند و آن، كسب بالاترين كيفيت آموزشي توسط هر دانش آموز است و در اين بين ارزشيابي واقعاً حياتي ترين كار هر معلم است و چيزي است كه مي تواند تاثيري كليدي بر نحوه بهبود و پيشرفت دانش آموزان داشته باشد. مهمترين اصل همخواني آموزش و تربيت جهت تحقق نقش واقعي معلم در مدارس جلوه گري مي كند و اين امر تربيت در فرهنگ اسلامي علاوه بر مفهوم پرورش، شامل تزكيه و پرورش معنوي نيز مي شود. پرورش، عهده دار تحقق توانايي هاي لازم در متربي براي اداره حيات فردي و اجتماعي خويش است، ولي تربيت در عين مشتمل بودن بر همه اين مفاهيم، عهده دار حيات ملكوتي انسان نيز هست. وقتي تربيت را اين گونه معنا كنيم وسعت زيادي پيدا مي كند و مستلزم دقت و هماهنگي مربي با متربي در سطح آموزش و يادگيري است. اينكه معلم با توجه به نقش و جايگاه ممتازش در جامعه چگونه و به چه شكلي در صدد تقويت فرهنگ اسلامي در مدارس بر مي آيد و اميد به آينده اي روشن خواهد داشت.
به طور كلي واژه آموزش و پرورش در طيف گسترده اي از مفاهيم، روش ها و اصول از بالاترين سطح نظام آموزشي و پرورشي و تعامل بين يك متربي، متعلم و مربي و معلم رخ مي دهد.
A good teacher lives with the same idea in any case and everywhere, and that is to achieve
the highest quality of education by each student, and in the meantime, evaluation is really
the most vital work of any teacher and is something that can have a key impact on How to
improve and develop students. The most important principle of harmony between education
and training is manifested in order to realize the real role of the teacher in schools, and this
education in Islamic culture, in addition to the concept of upbringing, also includes spiritual
cultivation. Upbringing is responsible for the realization of the necessary abilities in the
educator to manage his personal and social life, but education, while including all these
concepts, is also responsible for the heavenly life of man.
When we interpret education in this way, it becomes widespread and requires the care and
coordination of the instructor with the instructor at the level of education and learning.
Given the role and position of the teacher in society, how and in what way he seeks to
strengthen Islamic culture in schools and will have hope for a bright future.
In general, the term education occurs in a wide range of concepts, methods and principles
from the highest level of the education system and the interaction between a teacher,
learner and coach and teacher.