Abstract:
این مقاله قصد دارد تا تأثیر سهم بازاری بانکها و تعداد شعب آن بر سودآوری بانکهای منتخب ایران را مطالعه کند. برای این کار دادهها و اطلاعات مربوط به 11 بانک منتخب کشور در دوره زمانی 1394-1386 از پایگاه اطلاعاتی بانک مرکزی و ترازنامههای آنها استخراج شده و مدل مدنظر با استفاده از روش دادههای تابلویی برآورد شده است. در این تحقیق از دو شاخص نرخ بازدهی حقوق صاحبان سهام و نرخ بازدهی داراییها بهعنوان متغیر سودآوری استفاده شده و لذا دو مدل جداگانه برآورد شده است. نتایج برآورد مدلها نشان میدهد که متغیرهای نسبت تسهیلات به کل دارایی، تعداد شعب، رشد اقتصادی و متغیر سهم بازاری بانک بر سودآوری بانکهای مورد مطالعه تأثیر مثبت داشته و این اثرات به لحاظ آماری معنادار میباشند. اثر متغیر هزینه عملیاتی به کل دارایی بر سودآوری بانکها نیز منفی بوده و به لحاظ آماری در سطح 5 درصد معنادار است. اهرم مالی نیز بر سودآوری بانکهای مورد مطالعه تأثیر مثبت دارد اما در سطح معناداری 5 درصد، به لحاظ آماری معنادار نیست.
This paper aims to examine the impact of the banks market share and the number of branches on the selected banks profitability of Iran. To this end, data and information of 11 selected banks during the period of 2007- 2015 were extracted from the central bank database and their balance sheets and the considered model was estimated using panel data method. In this study, two indicators namely the return on equity and return on assets were used as proxies for profitability variables and hence two separate models were estimated. The results of models estimation show that the ratio of loans to total assets, number of branches, economic growth and banks market share have positive and significant impacts on the banks profitability. The effect of operating costs to total assets on banks profitability was negative and statistically significant at the 5% significance level. Financial leverage has positive impact on the banks profitability, but it is not statistically significant at the5% significance level.