Abstract:
هدف: هدف اصلی این پژوهش مطالعه اثر استفاده از شبکههای اجتماعی در محیط کار بر پیامدهای شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. جامعه و نمونه: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان به تعداد 220 کارمند بود که بر اساس فرمول کوکران 141 کارمند به شیوه تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار: برای جمعآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای استفاده از شبکههای اجتماعی در محیط کار بارکر و همکاران (2013)، تسهیم دانش رحمان و حسین (2014)، یادگیری کارکنان بارکر و همکاران (2013)، بیتوجهی به شغل زووارن و هال (2014)، عدم مدیریت زمان لندرز و کالان (2014) و طرد کردن همکاران چونگ و کیم (2017) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که استفاده از شبکههای اجتماعی در محیط کار بر تسهیم دانش کارکنان اثرگذار میباشد. اثر استفاده از شبکههای اجتماعی در محیط کار بر یادگیری کارکنان نیز مثبت و معنیدار بود. نتایج نشان داد که استفاده از شبکههای اجتماعی در محیط کار اثری مثبت و معنیدار بر بیتوجهی به شغل دارد. اثر استفاده از شبکههای اجتماعی در محیط کار بر عدم مدیریت زمان کارکنان نیز مثبت و معنیدار بود. در نهایت اثر مثبت و معنیدار استفاده از شبکههای اجتماعی در محیط کار بر طرد کردن همکاران تأیید گردید. نتیجهگیری: با توجه به نتایج، داشتن قوانین مشخص در خصوص استفاده از شبکههای اجتماعی در محیط سازمانی ادارات ورزش و جوانان پیشنهاد میشود.
Purpose: The main purpose of this study was to study effects of using social networks at the workplace on the employees’ job consequences of Sport and Youth departments in Golestan province .
Population and Sample: The present study was a descriptive-field survey. The statistical population included all employees of the Sport and Youth departments of Golestan province and it equals to 220 employees which according to Cochran formula, 141 employees were selected by stratified random sampling as a statistical sample .Instrument: To collect research data, questionnaires of using social networks at the workplace of Barker et al. (2013), knowledge sharing of Rahman & Husssin (2014), employees learning of Barker et al. (2013), Job inattention of Zwarun & Hall (2014), Lack of Time Management of Landers & Callan (2014), and ostracism of Chung & Kim (2017) were used. To analyze the data and identify the effects of research variables, structural equation modeling was applied .Results: The results indicate that using social networks at the workplace affects the knowledge sharing of employees. The effect of using social networks at the workplace on employees' learning was positive and significant. The results showed that the use of social networks at the workplace had a positive and significant effect on job inattention. The effect of using social networks at the workplace on the lack of time management of employees was also positive and significant. Finally, the positive and significant effect of using social networks at the workplace on the employees’ ostracism was confirmed .Conclusion: According to the results, it can be stated that the use of social networks in the workplace can have negative and positive job consequences; Therefore, having specific rules regarding the use of social networks in the organizational environment of sports and youth departments is recommended.