Abstract:
در چند دهه اخیر سنجش شناختی تشخیصی، در مقایسه با روشهای مرسوم اندازهگیری آموزشی مانند نظریه کلاسیک آزمون و نظریه سوال پاسخ، جایگاه ویژهای به منظور سنجش عملکرد دانشآموزان پیدا کرده است. این نوع سنجش اگرچه در میان پژوهشگران آموزشی محبوبیت فراوانی برخوردار است اما کاربرد آن با انتقادهایی مواجه است. باتوجه به گرایش پژوهشگران ایرانی به این نوع سنجش، این مطالعه با هدف مرور نقادانه پژوهشهای ایرانی در این حوزه، به منظور تحلیل مباحث مربوط به بخش روش آنها انجام شده است. برای این منظور، جستجویی جامع در بانکهای اطلاعاتی شامل ایرانداک، پایگاه دادههای علمی جهاد دانشگاهی، گوگل اسکالر، اسکوپوس، نور، مگایران و موتور جستجوی علمنت و با استفاده کلمات کلیدی «سنجش شناختی تشخیصی»، «مدل شناختی تشخیصی»، «مدل طبقهبندی تشخیصی» و «تحلیل تشخیصی» انجام و 32 پژوهش شناسایی شد. با لحاظ کردن ملاکهای ورود و خروج مطالعات، 20 پژوهش در بازه زمانی 1393 تا 1399 انتخاب شدند. در گام بعدی، این پژوهشها ارزیابی نقادانه شدند. یافتهها حاکی از وارد بودن برخی انتقادها نظیر عدم برقراری مفروضات مانند همپوشانی بالای صلاحیتهای شناختی، نبود شواهد پایایی و روایی کافی و عدم ارایه بازخورد به ذینفعان در اغلب مطالعات بود. در مجموع رهنمودهایی برای بهبود کیفیت کاربرد این مدلها ارائه شده است
Over the recent decade’s cognitive diagnostic assessment in compare to prevalent methods of educational assessment such as classic test theory and item response theory has gained a special status as an approach to students’ performance assessment. Although, this approach is favored of educational researcher, applications of DCMs have been criticized. Due to the tendency of Iranian researchers to this type of assessment, this study was conducted with the aim of critically reviewing Iranian research conducted in this field in order to analyze their methodology. In doing so, major relevant Iranian databases including SID, Google Scholar,scopus, Noormags, Magiran, Elmnet were reviewed and searched and 32 studies were recognized. Taking in to account the criteria for entering and leaving studies, 20 studies in this field were selected which were conducted between 2014 to 2020. In the next step, selected research was critically reviewed. The finding indicated that a large number of the conducted research were faced with not providing empirical support for common assumptions such as correlation among attributes, lacking enough evidence of reliability and validity and not giving feedback to stakeholders. We provide some guidelines for improvement of the quality of such models
Machine summary:
توزيع مقالات علمي پژوهشي منتخب رديف ناشر پژوهشگر (سال ) ١ اندازه گيري تربيتي مينايي، دلاور، فلسفينژاد، کيامنش و مهاجر (١٣٩٣)، مقدم ، فلسفينژاد، فرخي و استاجي (١٣٩٥)، محمدي، دلاور، فرخي و مينايي (١٣٩٦)، رحيمي، يونسي و مکرمي (1397) دستاوردهاي روان شناختي افضلي، دلاور، فلسفينژاد، فرخي و برجعلي (١٣٩٣) ٢ نوآوريهاي آموزشي محسن پور، گويا، شکوهييکتا، کيامنش و بازرگان (١٣٩٤)، مفاخري، شاهوراني سمناني، بهزادي و برهمند (١٣٩٨) ٤ پژوهش هاي زبان شناختي در زبان دوم رنجبران و علوي (١٣٩٥) ٥ نقد زبان و ادبيات خارجي جاويدان مهر و عناني سراب (١٣٩٦) ٦ آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان تقيان ، خدايي، بازرگان ، مقدم زاده و کبيري (١٣٩٧) ٧ مطالعات اندازه گيري و ارزشيابي محسن پور (١٣٩٨) 8 پژوهش هاي زبان شناختي در زبان هاي خارجي شهميرزادي، سيري، مرعشي و گراميپور (١٣٩٩) 9 Iranian Journal of Language Testing راوند، براتي و ويدهيارسو (٢٠١٣) 10 Psychoeducational Assessment راوند (٢٠١٦) 11 Practical Assessment, Research, and راوند و روبيتز (٢٠١٦) Evaluation 12 Applied Measurement in Education کبيري، قاضي طباطبايي، بازرگان ، شکوهييکتا و خرازي (٢٠١٦) 13 International Journal of Language Testing جاويدان مهر و عناني سراب (٢٠١٧)؛ عفت پناه (٢٠١٩) 14 Language Assessment Quarterly جاويدان مهر عناني سراب (٢٠١٩) 15 Language testing in Asia عفت پناه ، بقايي و بوري (٢٠١٩) ١.