Abstract:
چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی فرزندپروری ذهنآگاهانه بر واکنشپذیری افراطی و بهبود کیفیت رابطه والد-فرزند در مادران کودکان پیشدبستانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه مادران کودکان پیشدبستانی ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 97-1398 در مدارس این ناحیه تحصیل میکردند. طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود که در آن50 نفر از مادران کودکان انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه (۲۵ نفر گروه آزمایشی و 25 نفر گروه گواه) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس رابطه والد-فرزند پیانتا (1994) و مقیاس والدینی آرنولد (1993) استفاده شد. سپس مداخله آموزشی در ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای، هفتهای یکبار بهصورت گروهی برای گروه آزمایشی اجرا شد. اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد و در ادامه پس از 2ماه، پیگیری انجام شد.. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) در نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافتهها نشان داد که آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه بر واکنشپذیری افراطی و کیفیت رابطه والد-فرزند در مادران کودکان پیشدبستانی اثر داشته است. بنابراین به نظر میرسد آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه میتواند برای مادران کودکان پیشدبستانی مفید باشد.
AbstractThe current research aims to determine the effectiveness of mindful parenting training on over reactivity and quality of parent-child relationship of pre-school children mothers. The statistical population included all of the mothers of children pre-schoolers who are studying at schools in 2 area of education in in a school in Ahvaz (2019). The method of the study is a quasi-experimental with pretest-posttest and follow-up with a control group.. The sample size was 50 mothers of children pre-schoolers and they were randomly assigned to two groups of 25 (experimental and control group.The Pianta Parent-child relationship Scale (1994) and the Arnold Parenting Scale (1993) were used to collect data. Educational intervention was presented in eight (each 90 min) sessions to the experimental group, but the control group received no intervention. Two months later, the follow-up test was performed. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics including covariance analysis. The findings showed that mindful parenting training was effective on reducing overreactivity and improvement quality of parent-child relationship on mothers of pre-schoolers children. Thas, mindful parenting training appears to be useful for pre-school children mothers.
Machine summary:
اثربخشي آموزش فرزندپروري ذهن آگاهانه بر واکنش پذيري افراطي و بهبود کيفيت رابطۀ والد-فرزند در مادران کودکان پيش دبستاني * The Effectiveness of Mindful Parenting Training on Overreactivity and Parent-Child Relationship Quality in Mothers of Preschool Children فاطمه شکري بک باغي Fatemeh Shokri Back Baghi ** خديجه شيرالينيا Khadijeh Shiralinia *** عباس امان الهي Abbas Amanelahi **** چکيده Abstract پژوهش کاربردي حاضر با هدف بررسي اثربخشي فرزندپروري ذهن آگاهانه The present study aims to determine the effectiveness ofبر واکنش پذيري افراطي و بهبود کيفيت رابطۀ والد-فرزند در مادران کودکان mindful parenting training on the overreactivity andپيش دبستاني انجام شده است .
جامعۀ آماري اين پژوهش شامل مادران parent-child relationship quality of mothers of preschoolکودکان پيش دبستاني ناحيۀ ٢ آموزش و پرورش شهر اهواز است که در سال children.
٢٣-SPSSنتايج نشان ميدهد آموزش فرزندپروري ذهن آگاهانه بر واکنش پذيري افراطي was effective in reducing overreactivity and improving theو کيفيت رابطۀ والد-فرزند در مادران کودکان پيش دبستاني اثر داشته و اين quality of parent-child relationship among mothers ofتأثير در مرحله پيگيري پايدار مانده است ؛ بنابراين مي توان نتيجه گرفت که preschool children.
اين نتيجه نشان مي دهد آموزش فرزندپروري ذهن آگاهانه بر کاهش واکنش پذيري افراطي و بهبود کيفيت رابطۀ والد-فرزند مؤثر بوده است .
اين يافته ها نشان مي دهد آموزش فرزندپروري ذهن آگاهانه به کاهش واکنش پذيري افراطي مادران در آزمودني هاي گروه آزمايش در مقايسه با گروه گواه در مرحلۀ پس آزمون و پايدارماندن آن در مرحلۀ پيگيري شده منجر است .