Abstract:
هدف این مقاله، احصای نقش ارتقای بخش متقابل موسیقی و توسعه اجتماعی، با میانجیگری رسانه رادیو به وسیله کنکاش در دورهای مشخص از تاریخ کشور ایران و از زمان تاسیس رادیو تاکنون است. در راستای این هدف، با اتکا به رویکرد جامعه شناسی، ظرفیتهای چندگون رسانه رادیو در تبادل توانمندیهای موسیقی و توسعه اجتماعی، برای ارتقای جایگاه یکدیگر مورد شناسایی قرار گرفت. در این پژوهش از روش تحلیل تاریخی استفاده شده است. با جستوجوی هدفمند در منابع معتبر، نمونه های واقعی از اپیزودهای تاثیرگذاری متقابل موسیقی و جنبه های گوناگون توسعه اجتماعی ایران، با میانجیگری رسانه رادیو استخراج شد. نتایج پژوهش نشان داد که موسیقی و خرده نظام اجتماعی ایران با میانجیگری فعال رسانه رادیو در ارتقای توان سازگاری و کنترل، هدفگذاری و بسیج توانمندیها و قابلیتها، پیوندیابی و پیوندزنی در میان کنشگران اجتماعی و تقویت حفظ هویت حرفه ای و اجتماعی نقش دارند. رسانه رادیو، به نوبه خود، از ظرفیتهای هنر موسیقی و نظام اجتماعی در راستای هویت یابی، شیوع مصرف، رقابت در پیام رسانی و گسترش ظرفیت نهادی خود بهره مند شده است.
The purpose of this article is to enumerate the role of promoting the interaction between music and social development, through the mediation of radio, by investigating aspecific periods of Iranian history and since establishment of radio. In line with this goal, and by employing a sociological approach, the multifaceted capabilities of radio in exchanging potentials of music and social development in enhancing each other's position were identified. We have also employed, historical analysis method in our research work. By purposefully searching reliable sources, real examples of episodes of interaction between music and various aspects of Iranian social evelopment were extracted through the mediation of radio. Findings of this research work showed that Iranian music and social subsystem with the active mediation of radio have played a role in promoting adaptability and control, targeting and mobilization of potentials and capabilities, connection finding and linking social actors together and strengthening preservation of professional and social identity. Radio, in turn, has benefited from the potentials of the art of music and the social system in terms of identity, promotion of usage, ompetition in messaging, and the expansion of its institutional potenyials
Machine summary:
con چکیده هدف این مقاله، احصای نقش ارتقای بخش متقابل موسیقی و توسعة اجتماعی، با میانجیگری رسانة رادیو به وسیلة کنکاش در دورهای مشخص از تاریخ کشور ایران و از زمان تأسیس رادیو تاکنون است.
بین موسیقی تخته حوضی و موسیقی فاخر درباری، شکاف فنی عمیقی دیده میشد که در اوایل دورة پهلوی اول، همزمان با شروع دوران مدرنیته و تغییر و تحولهای Midgley Marana Azevedo Rager Celasin سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، موسیقیدانان ایرانی به فکر پرکردن این شکاف افتاده و با تغییر و تبدیلهای مختلفی، ژانرهای متنوعی بین این دو سطح ایجاد کردند که از جمله آنها میتوان ژانرهای پاپ اصیل، پاپ محلی، پاپ جاز و انواع موسیقی مردمی را نام برد که تاکنون نیز تداوم یافته است (میرنقیبی، 25:1377).
آفرینش، رشد و تداوم عملکرد هنر موسیقی و رسانة رادیو در داخل این نظام اجتماعی، موجد انتظار نظری دیگری است که طبق آن، کم و کیف آن دو هنر، رسانة شنیداری از توسعة نظام اجتماعی متاثر میشود.
یافتههای پژوهش در این بخش از مقاله، ابتدا گزارههایی ارائه میشود که بر نقشآفرینی موسیقی در توسعة مختصات نظام اجتماعی ایران با عاملیت رادیو دلالت دارد.
نظام اجتماعی ایران در هدفگذاری و رسیدن موسیقی به اهداف هنری خود از طریق رسانة رادیو نقش بارزی دارد (همان: 51).
بحث و نتیجهگیری در این نوشتار نقش بیبدیل رسانهها (با تأکید بر رادیو) در تحولهای معطوف به رشد و ارتقای متقابل موسیقی و نظام اجتماعی ایران مورد بررسی قرار گرفت.