Abstract:
پژوهش پیش رو با هدف بررسی ضعف دانش آموزان مقطع دبیرستان «متوسطه دوم» در درس دین و زندگی در یک دههی اخیر مناطق جنوب کشور انجام شده است که ضرورت دارد در برنامه های درسی دین و زندگی ، ضمن پاسداری از ارزش ها و باور های دین اسلام؛ زمینه ها و فرصت هایی متناسب با تغییر و تحولات اساسی در این حوزه از دانش و معرفت بشری، فراهم کرد و از رهگذر آن دانش آموزان را برای زندگی و برنامه ریزی صحیح در عصر جدید آماده نمود. در این مقاله به ضعف دانش آموزان در درس دین و زندگی، عوامل موثر بر تربیت دینی در مدارس، محتوای آموزشی آموزش و پرورش، معلمان و مربیان ، میزان تاثیر آموزه های دینی کتاب دین و زندگی، محیط و امکانات آموزشی و جایگاه تربیت دینی و نقش آن درآرامش روانی پرداخته شده است و در پایان با عنایت به مطالب مطرح شده، راهکارهایی جهت نزدیک تر شدن به وضعیت مطلوب ارائه خواهد شد.
Machine summary:
واکاوی ضعف دانش آموزان مقطع دبیرستان «متوسطه دوم» در درس دین و زندگی در یک دهه ی اخیر مناطق جنوب کشور فریده قجر ۱ 1-فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر چکیده پژوهش پیش رو با هدف بررسی ضعف دانش آموزان مقطع دبیرستان «متوسطه دوم» در درس دین و زندگی در یک دهه ی اخیر مناطق جنوب کشور انجام شده است که ضرورت دارد در برنامه های درسی دین و زندگی ، ضمن پاسداری از ارزش ها و باور های دین اسلام؛ زمینه ها و فرصت هایی متناسب با تغییر و تحولات اساسی در این حوزه از دانش و معرفت بشری، فراهم کرد و از رهگذر آن دانش آموزان را برای زندگی و برنامه ریزی صحیح در عصر جدید آماده نمود.
در این مقاله به ضعف دانش آموزان در درس دین و زندگی، عوامل موثر بر تربیت دینی در مدارس، محتوای آموزشی آموزش و پرورش، معلمان و مربیان ، میزان تاثیر آموزه های دینی کتاب دین و زندگی، محیط و امکانات آموزشی و جایگاه تربیت دینی و نقش آن درآرامش روانی پرداخته شده است و در پایان با عنایت به مطالب مطرح شده، راهکارهایی جهت نزدیک تر شدن به وضعیت مطلوب ارائه خواهد شد.
از سوی دیگر در بررسی های به عمل آمده در زمینه ی آموزش دینی و کیفیت آن ، می توان گفت وضع موجود در مدارس از جهات مختلف و به علل گوناگون از جمله برنامه درسی ، نیروی انسانی و امکانات ، رضایت بخش نبوده است ؛ چنانچه در تحقیقات انجام شده ، دانش آموزان احساس دلزدگی نسبت به درس دینی نشان داده اند (سعیدی رضوانی ، 1373 ؛ حق شناس و قاسمی ، 1368) .
Physical Laws as Knowlwdge, , in “Facets of Faith and Science”, edited by Jitsem Rander Meer, The Pascal Centre for Adcanced Studies in Faith and Science, V.