Abstract:
این مقاله در مقام تعریف، تبیین اهمیت و جایگاه آزمایشهای فکری در فلسفه است. در گام نخست تاریخچهای موجز از چگونگی پیدایش اصطلاح آزمایش فکری و نقش آن در تاریخ اندیشه بیان شده است. در گام دوم، دو تعریف مهم سورنسن و گندلر از آزمایشهای فکری مورد تحلیل قرار گرفته و پس از اشاره به چهار رهیافت کلی به آزمایشهای فکری، نقش شهود در آنها بررسی شده است. همچنین دربارۀ تفاوت آزمایشهای فکری با پدیدههای بهظاهر مشابهی چون داستانهای علمیـتخیلی و حِکمی، آزمایشهای آرمانی و براهین ریاضی بحث شده است. گفتنی است که پس از واکاوی نقش تخیل در آزمایشهای فکری، به تحلیل بیشتر نقش آزمایشهای فکری در فلسفه پرداخته شده است؛ نقشی که درواقع در چهار کارکرد اصلیِ تبیین نمونههای نقضی، نظریهپردازی، تأیید یک تئوری و تبیین ارتباطات ضروری بیشتر تبلور یافته است. همچنین انسان معلّق ابنسینا نیز بهعنوانِ مصداق اتم آزمایش فکری نزد فیلسوفان مسلمان بهاجمال تحلیل شده است. فلسفۀ اخلاق نیز براساسِ یافتههای مقاله بهعنوانِ گرهگاه اصلی فلسفه با آزمایشهای فکری شناخته شده است.
This paper explores the significance and the status of thought experiments in philosophy. In the first step, we briefly survey the history of how the term "thought experiment" emerged and its role in the history of thought. In the second step, we analyze two important definitions of thought experiment offered by Sorensen and Gandler, and after pointing out four general approaches to thought experiments, we examine the role of intuition in them. We also discuss the difference between the experiments with apparently similar status, such as science fictions, ideal experiments and mathematical arguments. After analyzing the role of imagination in thought experiments, we further analyze the role of thought experiment in philosophy and argue that there are four main functions for thought experiments namely, explaining defective examples, theorizing, confirming a theory, and explaining essential connections. At the end, the floating man of Avicenna has also been briefly analyzed as an example of a thought experiment offered by a Muslim philosopher.