Abstract:
هدف: کیفیت رابطه به عنوان کلیدیترین مفهوم روابط خریداران و تامینکنندگان در زنجیرهتامین، شناخته میشود. هدف این تحقیق، بررسی و تجزیه و تحلیل کیفیت رابطه خریداران و تامینکنندگان و اولویتبندی مولفهها آن میباشد.
روش: با استفاده از رویکرد فراترکیب، تحقیقات موجود در حوزه کیفیت رابطه خریداران و تامینکنندگان از سال 1998 تا بهار 2020 میلادی، با استفاده واژگان جستوجو مربوطه، جمعآوری شد. سپس با توجه به عنوان، معیارها ورودی، چکیده، معیارها خروجی و برنامه مهارتها ارزیابی حیاتی، مقالات نامرتبط حذف و مقالات نهایی انتخاب شدند. با کدگذاری و ترکیب یافتهها مقالات منتخب در نرمافزار مکس کیودی، عناصر و مقولهها کلیدی کیفیت رابطه شناسایی شدند و در نهایت با بهکارگیری فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، مقولهها کیفیت رابطه از طریق جمعآوری نظرات خبرگان صنعت و دانشگاه و با استفاده از نرمافزار اکسپرت چویس، بر اساس اهمیت اولویتبندی شدند.
یافتهها: بر اساس یافتهها پژوهش، کیفیت رابطه خریداران و تامینکنندگان از سه بعد اجتماعی، فنی و رابطهای تشکیل شده است. بعد اجتماعی، شامل اعتماد، تعهد و رضایت میباشد. بعد فنی از همکاری، مدیریت دانش و انطباق تشکیل شده است و بعد رابطهای در برگیرنده تعامل و ماهیت رابطه میباشد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که اعتماد مهمترین مقوله کیفیت رابطه میباشد و پس از آن به ترتیب، همکاری، تعامل، تعهد، رضایت، مدیریت دانش، انطباق و ماهیت رابطه از مهمترین مولفهها کیفیت رابطه شناخته میشوند و طرفین رابطه برای بهبود کیفیت رابطه خود و به دستآوردن مزایا آن، میبایست بر روی تقویت و ارتقا مولفهها ذکر شده، تمرکز کنند.
Objective: Relationship quality is recognized as the key concept of buyer-supplier relationships in the supply chain. The purpose of this study is to review and analyze the buyer-supplier relationship quality and prioritize its components. Methods: Using a Meta-Synthesis Method, existing research on the buyer-supplier relationship quality from 1998 to the spring of 2020 was collected using relevant search terms. Then, due to the title, inclusion criteria, abstract, exclusion criteria and critical appraisal skills program checklist, irrelevant articles were removed and final articles were selected. By coding and synthesizing the findings of selected articles in MAXQDA, key components and categories of relationship quality were identified. Finally, by using an analytic hierarchy process, the components of relationship quality were prioritized by gathering the opinions of industry and academic experts and using Expert Choice software. Results: According to the research findings, the buyer-supplier relationship quality consists of three dimensions: social, technical and relational. The social dimension includes trust, commitment and satisfaction. The technical dimension consists of cooperation, knowledge management and adaptation, and the relational dimension includes interaction and the nature of the relationship. Conclusion: The results show that trust is the most important component of relationship quality and then, respectively, cooperation, interaction, commitment, satisfaction, knowledge management, adaptation and the nature of the relationship are recognized as the most important components of relationship quality. In order to improve the quality of their relationship and get its benefits, the parties to the relationship should focus on strengthening and upgrading the mentioned components
Machine summary:
روابط مبتني بر همکاري خريدار و تامين کننده از درون تئوري ها بازاريابي رابطه مند٢ شکل گرفته است (شيرازي، ١٣٨٣)، اين تئوريها نشان ميدهد که حفظ و توسعه روابط در طول زمان به منظور دستيابي به موفقيت ، بسيار حياتي ميباشد (آلوز، کمپن سرو و هرناندز موگولن ، ٢٠١٩) به طوريکه با ايجاد، توسعه و تدوام روابط با شريک ، رابطه در راستا رسيدن به منافع متقابل ، به يک منبع رقابتي سودآور براي طرفين تبديل ميشود (مون و بوني، ٢٠٠٧؛ کيان ، سئورينگ و وگنر، ٢٠٢٠).
کيفيت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Buyer-supplier relationships 2 Relationship Marketing 3 Relationship quality رابطه از متغيرها کليدي مختلفي تشکيل شده است (بارنز، لئونيدو، سيو و لئونيدو، ٢٠١٥) که پژوهشگران متعددي به بررسي آن ها پرداخته اند اما به رويکرد يکپارچه اي دست نيافتند (کاتر و کاتر، ٢٠١٠).
به علت پراکندگي و گستردگي مولفه ها و معيارها کيفيت رابطه و اهميت آن در روابط خريداران و تامين کنندگان ، در اين تحقيق تلاش شده است تا با يک نگرش جامع و استفاده از رويکرد فراترکيب و فرايند تحليل سلسله مراتبي، متغيرها کليدي کيفيت رابطه شناسايي و ارزيابي شوند و ارتباط آن ها با يکديگر مشخص شود.
با استفاده از طرح تحقيقاتي کمي و جمع آوري داده ها از طريق پرسشنامه از عوامل ارائه دهنده خدمات لجستيک دريايي ، نتايج تحقيق آن ها نشان ميدهد که اعتماد و تعهد به عنوان کليديترين ابعاد کيفيت رابطه ، بر عملکرد خريدار و تامين کننده در زنجيره تامين اثرگذار است .