Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفهها و چارچوب مدل آموزشی برای بهکارگیری فناوری در برنامه فلسفه برای کودکان برای دانش آموزان بااستعداد و اعتبار یابی درونی آن بود. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی بود. در بخش کیفی پژوهش برای به دست آوردن مدل طراحی آموزشی از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی برای اعتبار یابی درونی مدل به روش پیمایشی از طریق پرسشنامه ازنظر متخصصان استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصین مرتبط با موضوع در رشتههای تکنولوژی آموزشی، آموزش و پرورش کودکان استثنائی و فلسفه آموزشوپرورش، اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی و در بخش کمی نیز متخصصین رشتههای مذکور بودند. نمونهها در هر دو گروه بهصورت هدفمند انتخاب شدند که در بخش کیفی برای مصاحبه 31 تن از متخصصین و کارشناسان و در بخش کمی 36 نفر از متخصصین در دانشگاهها و مؤسسات مختلف کشور بودند. جمعآوری دادهها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوا از اسناد و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. بر اساس تحلیل محتوای انجامشده، 7 طبقه اصلی به دست آمد. همچنین 39 زیر مؤلفه برای طبقههای اصلی استخراج گردید. پس از استخراج کدها، مؤلفهها و زیر مؤلفهها در قالب مدل ارائه شدند. نتایج حاصله از اعتبار یابی درونی بر اساس نظر متخصصان نشان دادهشده است که مدل آموزشی ارائهشده از اعتبار درونی مطلوبی برخوردار است و اثربخشی لازم را برای آموزش به دانش آموزان بااستعداد دارد.
The aim of this study was to identify the components and framework of the educational model for the use of technology in philosophy program for children for gifted students and its internal validation. The research method was heuristic. In order to obtain the educational design model, inductive content analysis was used in the qualitative part of the research, and in the quantitative part, survey method was used to validate the model internally through a questionnaire by experts. The sample population of the study in the qualitative part were related specialists in the fields of educational technology, special education and philosophy of education, written and electronic documents and resources, and in the quantitative part were the specialists of the mentioned fields. The samples were purposefully selected in both groups, and in the qualitative part 31 specialists and experts were selected for the interview and in the quantitative part 36 specialists from different universities and institutes of the country. Data were collected in the qualitative part using semi-structured interviews and content analysis of documents and in the quantitative part using a questionnaire made by the researcher. After conducting content analysis, 7 main categories were obtained. Also, 39 sub-components were extracted for the main categories. After extracting the codes, the components and sub-components were presented in the form of a model. The results of internal validation based on the opinion of experts have shown that the presented educational model has a good internal validity and has the necessary effectiveness to educate talented students.
Machine summary:
طراحی و اعتبار یابی مدل آموزشی به منظور به کارگیری فناوری در برنامه فلسفه برای کودکان برای دانش آموزان بااستعداد استاد گروه تکنولوژی آموزشی ، دانشگاه علامه طباطبائی ، اسماعیل زارعی زوارکی تهران ، ایران .
با توجه به ویژگیهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از قبیل : جذابیت بخشی به برنامه آموزشی، امکان تعامل سطح بالا بین افراد و محتوا، امکان تعامل مستقیم فراگیر با محتوا و مواد یادگیری، امکان بازخورد سریع ، امکان جست وجوی مواد یادگیری توسط فراگیر، 1 کنترل برنامه توسط دانشجو، سادگی، واقعیت گرایی، ایجاد انگیزه و جلب توجه (ویولانت و وزتی ٢، ٢٠١٥)، میتوان از ظرفیت های این فناوریها به منظور غنیسازی برنامه فلسفه برای کودکان باهدف رشد و پرورش مهارت های تفکر انتقادی آنان که نیازمند آموزش های ویژه متناسب با نیازهای ویژه خود در مقایسه بادانش آموزان عادی میباشند، بهره برد (اسماعیل زاده و الله کرمی، ١٣٩٤، دستجردی و یوسفی همدانی، ١٣٩٥، هدایتی و کوشا، ١٣٩٦، محمدی و بلاغت ، ١٣٩٧، کشتکاری و قدمیاری، ١٣٩٧، دست فروشان و تقی زاده قوام ، ١٣٩٧، آدام ٣ و تانتال ٤، ٢٠٠٨، ایسینک و همکاران ، ٢٠١٥).
مدل روندی کاربرد فناوری در برنامه فلسفه برای کودکان تحلیل : در این مرحله مواردی از قبیل : فراگیر، معلم ، والدین دانش آموزان ، هدف ، محتوا، محیط یادگیری، فناوری، منابع آموزش و یادگیری مورد تحلیل دقیق قرار گرفت که به بررسی آن ها میپردازیم : فراگیر: مهم ترین ویژگیهای دانش آموزان بااستعداد شامل این موارد است : دارای سبک های تفکر قضایی و قانون گذارانه هستند که این سبک تفکر موجب به چالش طلبیدن هنجارها و خطرپذیر بودن میباشد (عیسی زاده و همکاران ، ١٣٩٢).