Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تجربه زیستهی والدین دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص در دوران کرونا انجام گرفت. روش پژوهش پدیدارشناسی و از نوع تجربۀ زیسته بود. به این منظور از بین والدین دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص در سال تحصیلی 99-1398 که به دلیل پاندمی کرونا و تعطیلی مدارس، فرزندان آنها دوران قرنطینهی خانگی را سپری میکردند، والدینِ 20 دانشآموز بهصورت هدفمند انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبهی نیمه ساختاریافته استفاده شد و دادههای جمعآوریشده با روش کلایزی مقولهبندی و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تجربیات زیستهی والدین دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص در دوران کرونا شامل 6 مقوله اصلیِ؛ مشکلات روانشناختی کودک، مشکلات رفتاری کودک، مشکلات شناختیِ کودک، مشکلات تحصیلی کودک، مشکلات مربوط به والدگری و مهارتهای نادرست کودک میباشد. از این یافتهها نتیجهگیری شده است که ضعف مهارتهای والدین دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص در زمینههایی که ذکرشده است، میتواند مشکلات این دانشآموزان و والدینشان در دوران قرنطینهی خانگی را چندین برابر کند. درنتیجه لازم است که دورههای آموزشیِ مناسب در این زمینهها برای والدین دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص تدارک دیده و برگزار شود.
This study aimed to investigate the lived experience of parents of students with specific learning disabilities (SLD), during the Corona pandemic. The research method was phenomenological, of lived experience type. For this purpose, among the parents of students with specific learning disabilities in the academic year 2019-2020, whose children were under house quarantine due to the Corona pandemic and school closures, the parents of 20 students were purposefully selected and participated in the study. Semi-structured interviews were conducted to collect data, and the data were categorized and analyzed by Colaizzi’s method. The results showed that the lived experiences of parents of students with specific learning disabilities during the Corona pandemic included six main categories: (1) Child psychological problems, (2) Child behavioral problems, (3) Child cognitive problems, (4) Child educational problems, (5) Parenting problems, and (6) Child improper skills. It can be concluded that the poor skills of the parents of students with specific learning disabilities in the mentioned areas can increase the problems of these students and their parents during the home quarantine. Therefore, appropriate training courses in these areas need to be provided for parents of students with specific learning disabilities.
Machine summary:
علاوه بر این میتوان به وجود مشکلاتی نظیر عزت نفس پایین (لرنر، ١٣٩٦)، سازگاری اجتماعی کم (زاهد، رجبی و امیدی، ١٣٩١)، ضعف مهارت های اجتماعی (دایسن ،١ ٢٠٠٣)، مشکل در سازش یافتن با همکلاسیها (نریمانی، عینی و تقوی، ١٣٩٥)، نارسایی هیجانی (ناظمی و هاشمی، ١٣٩٧) و همچنین مشکلات رفتاری (شهیم ، ١٣٨٢)، در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص اشاره کرد.
Cortese, Asherson, Sonuga-Barke, Banaschewski, Brandeis 2.
Cluver, Lachman, Sherr, Wessels, Krug 5.
٤روش مورد استفاده برای مشکلات رفتاری (رجوع شود به تصویر صفحه) همچنین بر اساس یافته های پژوهش ، تجربیات زیسته ی والدین دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص ، با روش کلایزی در ٦ مقوله ی اصلی و ٩ مقوله ی فرعی دسته بندی شده اند: جدول .
کد اعضای نمونه (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری بر اساس یافته های پژوهش مشخص شده است که تجربیات زیسته ی والدین دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص در دوان کرونا را میتوان در ٦ مقوله اصلی: ١- مشکلات روان شناختی کودک، ٢-«مشکلات رفتاری کودک، ٣- «مشکلات شناختی کودک، ٤- «مشکلات تحصیلی کودک، ٥- «مشکلات مربوط به والدگری و ٦- «مهارت های نادرست کودک دسته بندی و مفاهیم مشترکی را استخراج کرد.
1. Szabo, Richling, Embry, Biglan, Wilson بنابراین شاید بتوان با آموزش شیوه های تعامل سازنده به والدین و ایجاد نگرشی مثبت و سازنده در ایشان ، شرایط را برای کاهش مشکلات این دانش آموزان فراهم کرد، همسو با این مطلب میتوان به نظر ایمان زاده و علیپور (١٣٩٨)، اشاره کرد که بیان میکنند؛ تدارک و برگزاری دوره های آموزشی مختلف خصوصا درزمینه ی والدگری برای والدین دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص از اهمیت بالایی برخوردار است و تدوین برنامه های آگاهی و مداخله برای تسهیل تواناییهای مقابله والدین و تعامل خانواده لازم است .