Abstract:
اختلال یادگیری، تحت تاثیر بسیاری از متغیرهای ارتباطی و معطوف به پردازشهای حسی در کودکان قرار دارد، بنابراین هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای الگوهای پردازش حسی در رابطه بین شیوههای فرزندپروری با اختلال یادگیری در کودکان بود. روش پژوهش همبستگی مبتنی بر مدل یابی از نوع تحلیل مسیر بود و جامعه پژوهش شامل تمامی کودکان با اختلال یادگیری 7 تا 10 ساله در شهر تهران بودند، که با استفاده از روش کلاین (2010) تعداد 437 کودک به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و مادران کودکان، پرسشنامه اختلال یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران (2011)، پروفایل حسی دان (1999) و پرسشنامه شیوههای فرزندپروری باومریند (۱۹۷۳) را تکمیل کردند و ارزیابی مدل با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام شد. یافتهها نشان داد که الگوهای پردازش حسی در رابطه بین شیوههای فرزندپروری با اختلال یادگیری در کودکان نقشی واسطهای دارد و به طور کلی الگوهای پردازش حسی و شیوههای فرزندپروری توان پیش بینی (70/0=R2) از متغیر اختلال یادگیری را داشتند، این یافتهها حاکی از آن است که ایجاد اختلال یادگیری بسیار تحت تاثیر مستقیم شیوههای فرزندپروری والدین میباشد و الگوهای پردازش حسی اثری غیرمستقیم بر اختلال یادگیری دارند که میتواند تلویحات کاربردی بسیاری را به درمان گران در جهت بهبود اختلال یادگیری کودکان ارایه دهد.
Learning disorder is affected by many communication variables and focuses on sensory processing in children; therefore, the purpose of this study was to determine the mediating role of sensory processing patterns in the relationship between parental parenting styles and Learning Disorder in children. The method of research was correlation based on modeling, a type of path analysis. The study population included all children with learning disorder 7 to 10 years old in Tehran, That using Klein's method (2010), 437 children were selected by available sampling method. And the children's mothers responded to, Colorado Willcutt et al. Learning Disorder Questionnaire (2011), Dunn's Sensory Profile (1999) and Baumrind's parental parenting styles (1973). And evaluation of the model was done using the path analysis method. The findings showed that sensory processing patterns have a mediating role in the relationship between parental parenting styles and Learning Disorder in children. In general, sensory processing patterns and parental parenting styles had predictive power (R2 = 0.70) of learning disorder variable. These findings show that learning disorder is strongly influenced by parental parenting styles. And sensory processing patterns have an indirect impact on learning disorder that can provide many practical implications for therapists to improve children's learning disorder.
Machine summary:
نقش واسطه ای الگوهای پردازش حسی در رابطه بین شیوه های فرزندپروری و اختلال یادگیری در کودکان علیرضا سنگانی دکتری روان شناسی ، گروه آسیب شناختی روان شناسی فرهنگی، مرکز پژوهشی علوم روان شناختی فارابی، مازندران ، ایران .
بر اساس نظریه پردازش حسی دان ٦ (٢٠٠٧)، الگوهای پردازش حسی شامل ثبت حسی پایین ، جست جوی حسی، حساسیت حسی و اجتناب حسی میباشد که مطالعات ون استادن و پورسل ٧(٢٠١٦)؛ لیتل ، دیان ، تامچک و دان ٨(٢٠١٧) نشان داده اند ثبت حسی پایین و حساسیت حسی بر شدت مشکلات یادگیری کودکان با اختلال یادگیری اثرگذار است ، همچنین لونگ ، کارتر، استفنسون ٩ (٢٠١٥) دریافتند که در ترکیب پردازش حواس بینایی و شنوایی با اختلال یادگیری رابطه وجود دارد، پژوهش های ترابی، هاشمی آذر، مقدس و مانی، (١٣٩٥) و بوگون و همکاران ١٠(٢٠١٤) نشان دادند که در بسیاری از افراد مبتلا به اختلال یادگیری یک سری کارکردهای نابهنجار پردازش مغزی تشخیص داده میشود که در پردازش شنیداری- زبانی به ویژه پردازش نوشتاری و خواندن سریع نقش دارند.
Thompson‐Janes, Brice, McElroy, Abbott, & Ball 4.
Slagt, Dubas, van Aken, Ellis, & Deković, 7.
نقش واسطه ای الگوهای پردازش حسی در رابطه بین شیوه های فرزندپروری و اختلال یادگیری در کودکان ، روان شناسی افراد استثنایی، ١١(٤١)، ٢٧٣-٣٠٠.