Abstract:
حجیت بینه، به معنای شهادت دو فرد عادل، ضرورت فقهی است، هرچند در خصوص مبنای حجیت بینه در طریقی یا تعبدی بودن آن یا تعداد شهود و همچنین جنسیت شاهد با توجه به ماهیت دعوا اختلافنظر وجود دارد. در دهههای اخیر ارزشگذاری شهادت دو زن معادل یک مرد در آیۀ 282 بقره بهسبب فراموشکاری زنان و براساس روایاتی نقصان عقلی آنان، محل گفتوگوی زیادی شد. سؤال این است که فلسفۀ نابرابری شهادت زن و مرد چیست و مفاد آیۀ مذکور و روایات چگونه توجیهپذیرند؟ صرفنظر از جواب نقضی در پذیرش شهادت یک زن در مواردی، در بررسی توصیفی تحلیلی دور از تأویل و تفسیرهای غیرمتعارف خواهیم گفت اولاً: در ادبیات فقهی تحمل شهادت و ادای آن حق تلقی نمیشود تا موجب نقصی در حقوق زن شود؛ ثانیاً: شهادت باید در خصوص امر محسوس باشد و به عقل ارتباطی ندارد، مضافاً روایات متضمن نقص عقل مغایر آیۀ 282 است. ازاینرو ضروری است واژگان در بستر شکلگیریاش مورد توجه قرار گیرد. با توجه به قرائن موجود در متن روایت مقصود از عقل، «تذکر» و «قدرت بر تدبیر و ادارۀ امور است که امری اکتسابی و نتیجۀ کسب دانش و تجربه است.
The authority of Bayyinah, i.e. the testimony of two righteous and just persons, is a jurisprudential necessity; however, there is disagreement about the basis of the authority of Bayyinah as to whether it is a matter of intent or proximity to Allah or about the number of witnesses as well as the gender of witness depending on the nature of dispute. In recent decades, equating the testimony of two women with the testimony of one man in the verse 282 of the Sura Al-Baqarah, due to women's forgetfulness and based on some narratives indicating their rational imperfection, has caused a lot of controversy. The question arises here as to what is the reason behind the inequality of testimony of woman and man and how the provisions of the above-said verse and narratives are justified? Regardless of the contradictive answer of accepting the testimony of one woman in certain cases, the authors will say in a descriptive-analytical study, far from unconventional interpretations: First, in jurisprudential literature, witnessing and testifying are not considered as rights to cause a defect in women’s rights. Second, testimony must be about tangible issues and it doesn’t relate to the intellect. In addition, the narratives containing the rational imperfection are contrary to verse 282. Therefore, it is necessary to consider the words in the context of their formation. Considering the evidence in the text of the narratives, the meaning of intellect is “reminding” and "ability to manage and administer the affairs which is an adventitious matter and the result of acquiring knowledge and experience”.
Machine summary:
تحليل تکليف حقوقي در نابرابري شهادت و حل آن براساس تفسير واژه ها در بستر شکل گريي * محمد صالحي مازندراني دانشيار، دانشکدة حقوق ، دانشگاه قم ، قم ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠١/٢٧؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٤/١٠) چکيده حجيت بينه ، به معناي شهادت دو فرد عادل ، ضرورت فقهي است ، هرچند در خصوص مبناي حجيت بينه در طريقي يـا تعبدي بودن آن يا تعداد شهود و همچنين جنسيت شاهد با توجه به ماهيت دعوا اختلاف نظر وجـود دارد.
سؤال اين است که فلسف ٔە نابرابري شهادت زن و مرد چيسـت و مفـاد آئە مذکور و روايات چگونه توجيه پذيرند؟ صرف نظر از جواب نقضـي در پـذيرش شـهادت يـک زن در مـواردي، در بررسي توصيفي تحليلي دور از تأويل و تفسيرهاي غيرمتعارف خواهيم گفت اولا: در ادبيـات فقهـي تحمـل شـهادت و اداي آن حق تلقي نمي شود تا موجب نقصي در حقوق زن شود؛ ثانيا: شهادت بايد در خصوص امر محسوس باشد و به عقل ارتباطي ندارد، مضافا روايات متضمن نقص عقل مغاير آئە ٢٨٢ است .
با اين حال در آيۀ ٢٨٢ سورة بقره شـاهد اخـتلاف در ميـزان اعتبار شهادت زنان نسبت به مردان در موضوع دين با تعليل فراموشي «ان تضـل احـديهما فتذکر احداهما الاخري» هستيم و در برخي روايات ناظر نيز نقصان عقل بـه عنـوان فلسـفۀ اختلاف ذکر شده است .
Al-Mughni fi fiqhe al-Imam Ahmad Ibn Hanbal Sheibani, pub fifth, Beirut: Darahiyah Al-Tarath Al-Arabi.