Abstract:
هدف: هدف پژوهش بررسی تاثیرمدل آموزشی برگرفته از رویکرد روان پویشی جهت تنظیم هیجانها در کاهش اختلالات رفتاری کودکان بود. روش: نیمه آزمایشی با گروه آزمایش، کنترل و پیگیری چهارماهه بود. جامعه آماری شامل همه کودکان 8 تا ۱۲ ساله مراجعهکننده به مراکز توانبخشی و روانشناسی شهر تهران در سال ۱۳۹۷ بودند. از جامعه آماری ۶۰ نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخابشده و بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت چهارده جلسه مداخله انفرادی چهلوپنج دقیقهای قرار گرفتند. قبل از مداخله، آزمون هوش وکسلر ویرایش چهارم صادقی، ربیعی و عابدی (1390) و سیاههی رفتاری کودک، مینایی (1385) و بعد از مداخله و در دوره پیگیری، فقط سیاههی رفتاری کودک تکمیل شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیریهای مکرر تحلیل شدند. یافتهها: از تاثیر مداخلات فوق بر افسردگی/اضطراب (۴۷۶/۲۹۵F=؛ ۸۳/۰=اندازه اثر)، گوشهگیری/افسردگی (۶۹۳/۳۴۶F=؛ ۸۵/۰=اندازه اثر)، شکایات جسمانی (۳۱۲/۲۶۶F=؛ ۸۲/۰=اندازه اثر)، مشکلات اجتماعی (۷۱۸/۲۳۹F=؛ ۸۰/۰=اندازه اثر)، مشکلات تفکر (۲۲۴/۱۹۱F=؛ ۸۰/۰=اندازه اثر)، مشکلات توجه (۵۱۱/۳۸۱F=؛ ۸۲/۰=اندازه اثر)، رفتار قانونشکنی (۳۰۴/۲۲۸F=؛ ۷۹/۰=اندازه اثر)، رفتار پرخاشگری (۸۸۹/۴F=؛ ۷۸/۰=اندازه اثر)، درونی سازی (۳۸۶/۲۴۱F=؛ ۸۰/۰=اندازه اثر) و برونیسازی (۴۴۰/۲۳۷F=؛ ۸۰/۰=اندازه اثر) و پایداری در دوره پیگیری بود. نتیجهگیری: بر اساس نتایج مدل مداخلات آموزشی اصلاح هیجانها که برگرفته از رویکرد روان پویشی بود؛ جهت کاهش اختلالات رفتاری کودکان پیشنهاد میشود.
Aim: This study was to investigate The Effectiveness of
Educational Model of Emotion Regulation on reducing children
Behavior disorders. Method:This was a quasi-experimental study
with a control group and a four-month follow-up period. The
statistical population consisted of all children between the ages of
8 and 12 years old referred to the Rehabilitation and Psychology
Centers in Tehran by 2019. From this statistical population, 60
persons were selected by convenience sampling and were
randomly divided into two groups of experimental and control.
The experimental group received 14 sessions of forty-five
minutes of individual intervention twice a week.For both groups
before, after, and at the four-month follow-up For both groups,
the IQ test and Child Behavior Checklist was performed before
the intervention And after the intervention and during the fourmonth
follow-up period, only CBCL was completed. Data were
analyzed using repeated measures analysis of variance.
Results:The results indicated that the effects of interventions on
anxity/deppression (F=295/476؛ effect size=0/83), withdrawn
/deppression (F=346/639؛ effect size=0/85), somatic complaints
(F=266/312 effect size=0/82), social problems (F=239/718؛ effect
size=0/80), thought problems (F=191/224؛ effect size=0/80),
attention problems (F=381/511؛ effect size=0/82), rule-breaking
behavior (F=228/304؛ effect size=0/79), aggressive behaviors
(F=4/889؛ effect size=0/78), Internalizing behavior disorder
(F=241/386؛ effect size=0/80), externalizing behavior disorder
(F=237/440؛ effect size=0/80) and sustainability of this effect it
was in the follow-up period.Conclusion : According to the results
of this study, it is suggested that use Educational Model of
Emotion Regulation to Reduce children's behavioral disorders