Abstract:
مقدمه و هدف پژوهش: با برپایی جشنوارههای فیلم اثرات مختلفی در کالبدشهری صورت میپذیرد. برخی اثرات در حوزه زیرساختها و کالبد فیزیکی شهرها و برخی دیگرمربوط به تغییرات در کالبد فرهنگی و اقتصاد شهری نمایان میشود. یکی از فرصتهای بدست آمده چانهزنی فرهنگی است. این رویداد موقعیتی برای خریداران و فروشندگان آثارسینمایی فراهم میآورد، که کنار یکدیگر گرد آمده و به تبادل انواع کالاهای فرهنگی و داد و ستد بپردازند.
روش پژوهش: روش این مطالعه از نوع پیمایشی بوده و با تکیه بر روش دلفی، 129 پرسشنامه در میان تهیهکنندگان فیلمهای سینمایی، کارگردانان سینمایی، کارشناسان و منتقدین، که در جشنوارههای برلین و کن در سالهای 2016-2010 شرکت داشتهاند، توزیع شده است. به منظور بررسی سوالات تحقیق از آزمون دو جملهای فریدمن استفاده شده است.
یافتهها: نتایج بدست آمده نشان میدهد که برگزاری جشنوارههای فیلم در مدیریت شهری و تغییر در چهره شهرها موثر بوده است. همچنین جشنوارههای فیلم بدلیل حضور خریداران و فروشندگان قدرت چانه زنی فرهنگی را افزایش میدهد.
نتیجهگیری: جشنوارههای فیلم توانایی تغییرات متنوعی را در: مدیریت شهری، تغییر در چهره شهر، برندشدن شهرها، گسترش بازار و گردشگری فرهنگی و آورده اقتصادی دارند. لذا پیشنهاد میشود با تقویت بازارهای جنبی، تغییر محسوس و توسعه زیرساختهای شهری ممکن شود. شرکت کنندگان در این بازارها، زمانی ترغیب به حضور و مشارکت خواهند شد که زیرساختهای شهری و مدیریت مربوط به آن از هرحیث آمادگی لازم را داشته باشند.
Introduction & Objective: Today, urban spaces have become important elements in determining popular moral norms. One of the most important issues facing the design of urban spaces is the application of the principles of the original Iranian-Islamic culture, which has caused the alienation, anonymity and forgetfulness of God in society. The purpose of this study is to identify and study the cultural principles needed to design and organize Tehran's Tajrish Square. Method: The research method is exploratory-analytical, which can be achieved by examining the opinions and theories of experts and field perceptions and analyzing them, the required principles and principles. Results: Based on field perceptions and the study of theories, it was concluded that the space of Tajrish Square in Tehran lacks the identity and principles of Iranian culture and over time due to the two categories of globalization and technology and turning to modern materials and Avoiding the patterns and style of Iranian Islamic architecture and fading the patterns of religious identity, this field has lost its true identity. Conclusion: As a result, based on the analyzes performed, four issues of customs, moral norms, religion and customs as the main topics whose sub-categories are related to Iranian culture were examined.