Abstract:
انگاره از منابع شناختی کمتر شناختهشدة آدمی است که امروزه در رشتههای علمی مختلف بطور جدی واکاوی میشود. انگاره از معارف غیرگزارهای است که توجه و تمرکز انحصاری معرفتشناسان سنتی بر معرفتهای گزارهای، یکی از موانع شناخت و پژوهش در فقرة انگاره است. پرسش پایه این جُستار به این قرار است: ویژگیهای انگاره چیست؟ چگونه شکل میگیرد؟ و چگونه میتوان تحلیل شبکهای از انگاره بهدست داد؟ یافته های پژوهش حاضر از این قرار است: یکم. با توجه به کاربردهای انگاره، این واژه برابر با یک معنا بهکارنرفته است و از لحاظ مفهومی با سه معنای «تصور»، «تصویر» و «مدل یا الگو» برابر دانسته شده است اما بین این معانی از جهت کاربردی امتیازی وجود ندارد بنابراین برای تفاوتگذاری بین آنها و جلوگیری از خلط معنایی دو پیشنهاد ارائه گردید. دوم. هشت ویژگی برای انگاره برشمرده شد که از مجموع آنها دانسته شد انگاره امری شناختی در عین حال پنهان است، انگاره محصولِ فرآیندِ ذهنیِ پیچیده و سیالی است که هم تحولپذیر و کاملشونده است و هم منشأ ایجاد تغییر در ابعاد گوناگون اندیشه، رفتار و کردار است؛ سوم. انگاره صرفاً با مرتبه خیال آدمی مرتبط نیست، بلکه انگاره در شبکهای از مؤلفهها تحقق و هویت مییابد و از همین طریق قابل اثبات است. برای تحلیل انگاره نیازمند شبکهای از مؤلفهها همانند خیال و طرحهای خیالی، شاکله و ذهن هستیم. قوة خیال در ترسیم آینده و طرحوارههای خیالی، شاکله به عنوان محیطی برای هدایتگری، بازتولید یا اصلاح انگاره، و انگاره به مثابة سنجهای برای نظارت ذهنِ دو عمل میکند.
The Image is one of the lesser-known cognitive sources of man that has been seriously explored in various scientific fields today. The exclusive attention and focus of traditional epistemologists on propositional cognition is one of the obstacles to cognition and research in the context of Image, because Image is a non-propositional cognition. The basic question of this Essay is: what are the characteristics of an Image and in what process is it formed and how can a network analysis of an image be obtained? The findings of the present Research are as follows: First. The Image is conceptually equal to the three meanings of "imagination", "image" and "model or pattern", but there is no practical difference between these meanings, so to differentiate between them and to avoid semantic confusion, two suggestions are made; Second. Eight attributes were enumerated for the Image, from which it was known that the Image is cognitive and at the same time hidden, the Image is the product of a complex and fluid mental process that is both evolving and perfecting, and the source of change in the various dimensions of thought, behavior, and action; Third. The Image is not related to the level of human imagination. for the analysis of images we need a network of components such as imagination and imaginary designs, structure, and mind. In imagining the future and imaginary Shemas, the imagination acts as an environment for guiding, reproducing, or modifying the image, and the image as a measure of mind control.