Abstract:
بانکداری مبتنیبر پلتفرم یکی از گرایشهای نوآورانه در صنعت بانکی است که با فراهم نمودن سرویسهای متنوع در قالب واسطهای توسعه نرمافزار جهت مصرفکنندگان عمده شرکتی و فینتکها، توانسته است نظر بسیاری از بانکهای بزرگ دنیا و ایران را به خود جلب کند. هدف از اجرای تحقیق حاضر این است که از طریق بهرهمندی ازنظر خبرگان بخش بانکی، الگوی مفهومی از پیادهسازی استراتژی بانکداری پلتفرمی در فضای بانکهای تجاری ایران ارائه شود. برای دستیابی به هدف بیانشده، از طریق نمونهگیری هدفمند، اطلاعات20 نفر از خبرگان بانکی از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته، گردآوری تجزیهوتحلیل شدند و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، الگوی پیادهسازی استراتژی بانکداری مبتنیبر پلتفرم ارائه شد. یافتههای این تحقیق کیفی نشان میدهد که الگوی پیادهسازی استراتژی بانکداری پلتفرمی دارای شش مؤلفه مدیریت اقتصادی و اصلاح فرایندهای بانکی، مدیریت تجربه مشتریان، مهندسی زیرساختها و مکانیسمهای پیادهسازی، مدیریت استراتژیک دیجیتال، داده محور مشتری و تسهیل دستیابی به بهرهوری ساختاری و راهبری دیجیتال، در سایه شراکت دانشی با شرکای رقیب است که توسعه و پیادهسازی الگوی بانکداری پلتفرمی درگرو مدیریت برتر این مؤلفهها است. نتایج پژوهش نشان داد که الگوی پیادهسازی استراتژی بانکداری پلتفرمی را میتوان در51 مؤلفه، 25 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی طبقهبندی نمود.
Platform- based banking is one of the most innovative trends in the banking industry that has attracted the attention of many major banks around the world and Iran by providing a variety of APIs to major corporate and fintech consumers. The purpose of this paper is to provide a model of Platform- based banking strategy implementation in iranian commercial banks by benefiting banking experts. To achieve the stated purpose, through targeted sampling, data from 20 banking experts were collected and analyzed through semi-structured interviews. and using the data-driven theory approach, an open banking implementation model was presented. The findings of this qualitative research shows that the open banking implementation model has six components such as: economic management and banking process reform, customers experience management, infrastructure engineering and implementation mechanisms, digital strategic management of customer and facilitate the achievement of structural productivity and digital governance in the shadow of knowledge partnerships with competing partners. developing and implementing an open banking model depends on the superior management of these components. The results showed that the implementation model of open banking can be classified into 51 components, 25 sub-categories and 6 main categories.