Abstract:
پژوهش حاضر با هدف افزایش یادگیری مستمر بر پایه سازهگرایی و دورههای همگانی آموزش آزاد برخط (موکها) صورت میگیرد. سازهگرایی یک رویکرد یادگیری است. موکها دورههای آموزشی برخطی هستند که دسترسی آزاد برای یادگیری را در مقیاس وسیع تسهیل میکنند. بر پایه خوداظهاری، از میان دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری با دستکم یکبار تجربه حضور در محیطهای یادگیری الکترونیک، تعداد 161 نفر با روش تصادفی انتخاب میشوند. ابزار سنجش، پرسشنامه 67 سنجهای شامل سازهگرایی (A)، موک (B)، و یادگیری مستمر (C) است. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، واریانس کل پرسشنامهها تبیین و روایی هر یک از سازهها تایید میشود. اجرای مدل تحلیل مسیر نشان میدهد که سازهگرایی از طریق موک اثر مثبت و معنادار بر یادگیری مستمر دارد، اما سازهگرایی اثر مستقیم و معناداری بر یادگیری مستمر ندارد. افزون بر آن در مدل نهایی، نااطمینانی از متغیر سازهگرایی (A)، مدیریت زمان از متغیر موک (B)، و راهبردهای یادگیری انطباقی از متغیر یادگیری مستمر (C) حذف میشوند.
The purpose of this study was to enhance lifelong learning based on constructivism and massive open online courses (MOOCs).
Constructivism is defined basically as a learning approach, in which students subjectively construct, interpret and reorganize their
knowledge. MOOCs are online courses that facilitate open access to learning at a large scale. Lifelong learning is defined as self-directed and self-regulated learning. The statistical population was composed of Ph.D and M.A students having at least one-year experience in
E-learning environments. Based on self-expression, a sample of 161 individuals was selected using random sampling method. Data
gathering tool was a questionnaire consisting of 67 items in the above three themes: constructivism, MOOCs, and lifelong learning. The
total variance of questionnaires and their construct validity was confirmed applying exploratory factor analysis. Path analysis model was implemented and the results are as follows: constructivism has positive and significant effect on lifelong learning through MOOCs, but it has no direct or significant effect on lifelong learning. Also, in the final model, such factors as uncertainty, time management, and daptable learning strategies were removed from constructivism, MOOCs and lifelong learning, respectively.
Machine summary:
تاریخ دریافت: 29/12/1398 تاریخ پذیرش: 21/03/1399 Developing Students Online Lifelong Learning through Constructivism and Massive Open Online Courses (MOOCs) Mahmood Ekrami 4 Associate Professor, Payame Noor University, Tehran, Iran (Corresponding Author).
از سوی دیگر، آلتون و بی 6 n"/>n"/>(2007)، به این نتیجه Massive Open Online Courses (MOOCs( Catalano Course Hung Unal & Akpinar Altun & Büyükduman که سازهگرایی اثر مثبتی بر یادگیری دانشجویان دارد، و فوک و واتکینز 1 (2008)، با بیان اینکه محیطهای یادگیری سازهگرایانه موجب میشود که دانشجویان به راهبردهای یادگیری عمیق روی آورند، شکاف موجود را شناسایی میکنند و ضرورت انجام پژوهشی مستقیم را آشکار میسازند، تا در ابتدا نشان دهند که یادگیری مستمر تا چه میزان تحت تاثیر مستقیم سازهگرایی است و تا چه میزان تحت تاثیر عوامل میانی مانند موکه > مبانی نظری پ > به ن 2 r"/>r"/>(1991)، ریشههای سا 3 )"/>)"/> در فلسفه و کاربردش در جامعهشناسی، مردمشناسی، روانشناسی شناختی، و تعلیموتربیت است.
فرد نظام دانش خود را با تکیه بر تجربیاتش میسازد (Kamii & Ewing, 1996 Fok & Watkins Yager سازهگرایی، ساختنگرایی یا سازندهگرایی (Constructivism) Theory of Mind Ertmer & Newby Cognitivists Gordon و پدرسن 1 (2003)، معتقدند سازهگرایی از اساس با تجربه ارتباط دارد.
com/news/2015-12-28-moocs-in-2015-breaking-down-the-numbers Self-Paced Module Reich Self-Directed Learning (2012)، بر این نظر است که تنش اصلی در مفهومسازی موکها، بین مدل انتقال و مدل ساخت دانش و یادگیری وجود دارد.