Abstract:
عصمت از ارکان اعتقادی امامت و نبوت و از مختصات اعتقادی شیعه محسوب میشود. فیصلنور، یکی از وهابیان معاصر، در بخشی از کتاب الامامة و النص، منکر عصمت امام شده و به زعم خود، این مسئله را بر اساس مبانی مورد پذیرش شیعه و روایات موجود در منابع شیعیان به چالش کشیده است. نحوۀ استفادۀ وی از روایات، مصداق مغالطه و تحریف و نیازمند تحلیلی انتقادی است. این نوشتار با بهکارگیری روش توصیفی _ تحلیلی تلاش کرده است مهمترین شیوههای فیصلنور در مواجهه با روایات شیعه را مورد بررسی قرار دهد و با تحلیل نمونههایی از مستندات او ذیل هر روش و نیز نشاندادن مغالطات و القائات انحرافی وی، ثابت کند که او برای حقجلوهدادن ادعای باطل خود مبنی بر عدم عصمت امام، روشهایی مخالف با اصول و قواعد صحیح نقد اتخاذ کرده است. از مهمترین این روشها، استناد به روایات جعلی و ضعیف، تقطیع هدفمند، تحریف روایت، استناد به یک حدیث و غفلت از خانوادۀ احادیث، القای پیشفرضهای نادرست به مخاطب و ظاهرگرایی است.
Infallibility (‘Iṣma) is a fundamental principle in Prophecy and Imamate and is a special characteristics of Shiite belief. Faiṣal Noor, a contemporary Wahhabi scholar, in a chapter of his book “al-Imāma wa al-Naṣṣ” renounced the doctrine of Imam’s ‘Iṣma and tried to challenge this idea according to the Shiite accepted principles and the traditions in Shiite books. The manner he narrated and exerted the traditions in his book is full of fallacy and distortion, and needs to be analyzed critically. This paper tries to review the most important manner of Faiṣal Noor confronting the Shiite traditions and to criticize samples of his arguments. This study aims to show his fallacies that he used method against the method of accurate criticism. Of his most important method is citing weak (ḍa’īf) and spurious traditions, purposeful segmentation, distortion of traditions, citing one hadith with neglecting other traditions.