Abstract:
به رغم تفاوتهای مبنایی در پارهای از مباحثِ مربوط به امامت و باورداشتِ قائمیت میان امامیان و زیدیان، گزارشهای در دسترسْ از همگراییِ در خور توجه این دو گروه حکایت دارد. این همگرایی که در عصر غیبت با تدوین جوامع حدیثی و آثار اختصاصی از سوی مؤلفانِ امامی، بروز و ظهورِ بیشتری یافت_ از سوی پارهای از خاورشناسان_ به عدم اصالت و فقدان مستنداتِ تاریخی در عصر حضور متهم شد. بیگمان، بازسازیِ آثارِ مفقود شدهٔ متقدمان زیدیه و درنگ در گزارشهای بازسازی شده با هدف سنجشِ همگرایی پیشگفته و پاسخ به انتقاداتِ یادشده سودمند است. ابو سعید رواجنی_ عالمِ زیدی عصر حضور _ با نگارش آثارِ اختصاصی در مهمترین مباحثِ امامت و مهدویت، نقشِ قابلِ اعتنایی را در انتقال میراث حدیثیِ زیدیه به جوامع علمی سدههای بعد داشته است. بازسازیِ تکنگاری او با عنوانِ أخبار المهدی، افزون بر آن که از وجود پارهای از مهمترین باورهای امامتی و مهدویتی امامیه در عصر حضور حکایت دارد، از همگرایی زیدیان متقدم و امامیانِ سلف نیز سخن میگوید. حصرِ شمار امامان؟عهم؟ به دوازده تن، نَسَب ایشان، غیبت طولانی قائم و تولّد مخفی او، از مهمترین فوائد کلامیِ بازسازیِ این اثر است.
بالرغم من الاختلافات الأساسیة فی بعض البحوث المتعلقة بالإمامة و الاعتقاد بالقائم عند
الإمامیة والزیدیة فإن ثمة تقاریر تشیر إلی التشابه الکبیر بین هذین الفریقین. وهذا التشابه
الذی ظهر بوضوح فی عصر الغیبة مع کتابة المصادر الحدیثیة والمؤلفات الخاصة من قبل کتاب
الإمامیة اتهم من بعض المستشرقین بعدم الأصالة وفقدان الوثائق التأریخیة فی العصر الحاضر.
ولا شک فی أن إعادة هیکلة الآثار المفقودة للزیدیة المتقدمین والتأخر فی إصدار تقاریر إعادة
الهیکلة مفید بهدف اختبار التشابه المذکور والإجابة عن الانتقادات المشار إلیها. وقد لعب أبو
سعید الرواجنی _ العالم الزیدی المعاصر للائمة _ دورا بارزا فی کتابة الآثار الخاصة فی أهم
بحوث الإمامة والمهدویة ونقل التراث الحدیثی للزیدیة إلی المحافل العلمیة فی القرون اللاحقة.
إن هیکلة مصنفه الأحادی المسمی (أخبار المهدی) یشیر إلی التشابه فی عقائد الزیدیة المتقدمین
والإمامیة الأوائل إلی جانب وجود مجموعة من العقائد المهمة حول الإمامة والمهدویة فی عصر
الأئمة. ومن أهم الفوائد الکلامیة فی إعادة صیاغة الکتاب المذکور حصر عدد الأئمة(علیهم السلام) بالعدد
( ١٢ ) ونسبهم والغیبة الطویلة للقائم(عج) وولادته سرا.
Despite the fundamental difference of some issues on the Imamate and Mahdism between the Imamites and Zaydites, the extant accounts demonstrate a close convergence between them. The convergence that increased in the occultation era by the composition of Hadith compilation, is accused of not being authentic by some orientalists. Indeed, the reconstruction of the lost works of the ancient Zaydite scholars and study of them is useful to find the convergence and response to the orientalists’ claims. Abū Sa’īd Rawājinī, the Zaydite scholar at the time of presence of Imams, played a vital role in the transmission of Zaydite Hadith heritage to the next generation by composing some specialized books in Imamate and Mahdism. The reconstruction of his monograph “Akhbār al-Mahdī” not only approve the existence of some Imamite beliefs on Imamate and Mahdism in the time of presence of Imams, but assert the convergence between the Imamite and Zaydite in this era. The number of the Imams as twelve men, their ancestry, the long occultation of Mahdī, and his hidden birth, are the main advantages of this reconstruction.