Abstract:
مسئلة کاهش شمارگان مطبوعات، امروزه یکی از چالشهای مهم مطبوعات در ایران و جهان به شمار میرود. این موضوع را در پژوهشی با نام " علل کاهش شمارگان مطبوعات در ایران از دیدگاه استادان روزنامهنگاری و ارتباطات دانشگاههای تهران" با روش کیفی و مبتنی بر مصاحبة عمیق، مورد مطالعه قرار دادهایم. جامعة آماری این پژوهش، شامل دوازده استاد دانشگاهی است که تجربة کار یا مدیریت مطبوعاتی داشتهاند. در آغاز، لیستی از دانشگاههای تهران که گروه روزنامهنگاری و یا ارتباطات داشتند، و لیستی از استادان گروه هدف تهیه شد. در یک نظرسنجی از استادان همان گروه، با تجربهترین افراد در زمینة موضوع پژوهش انتخاب شدهاند. پس از مصاحبه با افراد، گزارههای برجسته از هر مصاحبه استخراج و در یک دستهبندی کلی، سازماندهی و تجزیه و تحلیل شدند. نتایج، نشان داد که شش دسته علل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، قانونی، فناورانه و سازمانی در کاهش شمارگان موثرند؛ که در این میان، علل فناورانه و علل اقتصادی، بیشترین تاثیر را بر کاهش شمارگان مطبوعات در ایران داشتهاند.
The aim of this research is to identify the Causes of the Decrease in the Number of Press Issues in Iran from the view point of Journalism and Communications Professors and Lecturers of Tehran Universities and it is done by qualitative method based on in-depth interview. Statistical society of this research includes twelve university professors and lecturers having work experience or management of press issues. Methodology is to prepare a list of Tehran Universities having journalism and/or communications group and the next stage is to prepare a list of aim group professors and lecturers and following a survey of the same departments, professors and lecturers, the most experienced were selected in the field of object of research. In the next stage, these persons were interviewed in-depth and interviews were recorded and implemented and prominent terms were extracted from any interview. In the next stage, terms were categorized in a group of entries and the entries were organized in a 6-part group and according to this method we analyzed the results. Results showed that effective causes of decreasing the number of press issues in Iran are 6-part group of cultural, political, economic, legal, technological and organizational factors. Among these groups technological causes are spreading virtual spaces, internet and overspreading using mobile phone and economic causes are being the paper less and expensive that shall be the most important factors announced by the interviewers.
Machine summary:
این موضوع را در پژوهشي با نام " علل کاهش شمارگان مطبوعات در ايران از ديدگاه استادان روزنامهنگاری و ارتباطات دانشگاههاي تهران" با روش کيفي و مبتني بر مصاحبة عميق، مورد مطالعه قرار دادهایم.
بیان مسئله مسئلة کاهش شمارگان مطبوعات، امروز يکي از مهمترین چالشهای روزنامهنگاری چاپي است که در ابعاد جهاني؛ به عنوان يک پديده و چالش نوظهور رخ نمايان کرده است؛ به گونهاي که برخي از مطبوعات مهم و شناختهشده از آمريکا تا اروپا و آسيا رويکرد چاپ را از دستور کار خود خارج کرده و به انتشار ديجيتال بر بستر اينترنت روي آوردهاند.
از یک سو، تحولهای ناشي از "جبرگرايي فناورانه 7 " تحت تأثير گسترش و فراگير شدن Broadsheet Broadcast Broadband The New York Times Independent As-Safir Technological determinism "فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات 1 "، منجر به شکلگيري گونة تازهاي از جوامع انساني موسوم به "جامعة شبکهاي 2 " شده است؛ و از سوی ديگر، تحولهای سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جهان در عصر ارتباطات، جوامع بشري را به سوي دنيايي پيش ميراند که هماکنون برخي پيامدهاي آن در حوزههاي مختلف از جمله حوزة رسانه، دامنگير رسانههاي نوشتاري يا همان مطبوعات شده است.
مسائلی همانند گسترش اینترنت و فضای سایبری، روند افزایشی استفاده از تلفن همراه هوشمند، همگرایی رسانهها، تولید محتوای چندرسانهای، در دسترس بودن محتوای رسانهای دیجیتال در هر زمان و هر مکان، دسترسی به ادبیات جهانی واژهها و فرامتنیت، ارتباط آسان و سریع و در لحظه با رسانهها و افراد، و نیز توسعة شبکههای اجتماعی و افزایش ضریب نفوذ آنها در جامعه، از مهمترین عوامل گرایش افراد به محتوای دیجیتال، به جای محتوای چاپی، به شمار میرود.