Abstract:
هدف اصلی این مقاله، بررسی تأثیر توانایی مدیران بر پیامدهای عدم شفافیت اطلاعات در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. فرضیههای پژوهش بر مبنای نمونه آماری متشکل از 106 شرکت (954 سال- شرکت) طی دوره 9 ساله 1389 تا 1397 و با استفاده از الگوهای رگرسیونی چندمتغیره مورد آزمون قرار گرفت. به منظور سنجش توانایی مدیریت از الگوی دمرجیان و همکاران (2012) و برای محاسبه عدم شفافیت اطلاعات از معیارهای رتبه شاخص عدم شفافیت اطلاعات شرکت، معاملات تجاری، اختلاف قیمت خرید و فروش سهام، خطای پیشبینی سود و اقلام تعهدی اختیاری استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد بین توانایی مدیران با رتبه شاخص عدم شفافیت اطلاعات شرکت، اختلاف قیمت خرید و فروش سهام و خطای پیشبینی سود؛ رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، بین توانایی مدیران با معاملات تجاری و اقلام تعهدی اختیاری؛ رابطه معناداری وجود ندارد.
The main purpose of this study is to investigate the effect of managers' ability on the consequences of corporate opacity in companies listed in Tehran Stock Exchange. Research hypotheses based on a statistical sample consisting of 106 companies during a 9-year period from 2010 to 2018 were tested using multivariate regression models. Demerjian & et al. (2012) model was used to measure management ability and to calculate the corporate opacity, the criteria of the index rate of lack of transparency in company information, trading volume, the price difference in company stock trading, earnings forecast error and discretionary accrual items were used. The results show that there is a negative significant relationship between managers' ability with index rate of lack of transparency in company information, the price difference in company stock trading and earnings forecast error. Also, there is no significant relationship between managers' ability with trading volume and discretionary accrual items.
Machine summary:
بـه منظـور سـنجش توانایی مـدیریت از الگـوی دمرجیـان و همکـاران (٢٠١٢) و بـرای محاسـبه عـدم شـفافیت اطلاعات از معیارهای رتبـه شـاخص عـدم شـفافیت اطلاعـات شـرکت ، معـاملات تجـاری، اختلاف قیمت خرید و فروش سهام ، خطای پیش بینی سود و اقلام تعهدی اختیـاری اسـتفاده شده است .
نتایج این پژوهش نشان میدهد بین توانایی مدیران با رتبه شاخص عدم شـفافیت اطلاعات شرکت ، اختلاف قیمت خرید و فروش سهام و خطای پیش بینی سود؛ رابطه منفـی و معناداری وجود دارد.
جدول ١: مراحل انتخاب شرکت های مورد بررسی شرکت شرح باقیمانده (به تصویر صفحه رجوع شود) الگوها و متغیرها برای آزمون فرضیه های پژوهش ، الگوی ١ به شرح ذیل برآورد شده است : الگوی (١) (به تصویر صفحه رجوع شود) که در آن ؛ Firm opacity شاخص عدم شفافیت اطلاعات شرکت ؛ Ability توانایی مـدیران ؛ Firm size اندازه شرکت ؛ Growth رشد فـروش ؛ CAPX مخـارج سـرمایه ای؛ Debt ratio بـدهی بلندمدت ؛ Risk نوسان پذیری بازده سهام ؛ ١-Performancet عملکرد گذشته شرکت .
Ajinkya, Bhojraj & Sengupta 3.
Barnea, Haugen & Senbet 5.
Anderson, Duru & Reeb 13.
Liu, Laing, Cao & Zhang 14.
Jin, Kanagaretnam, Liu & Lobo 15.
Bushman, Piotroski & Smith 16.
Bhattacharya, Daouk & Welker 17.
Al Mamun, Balachandran & Duong 27.
Baik, Choi, Farber & Zhang 32.
Francis, Huang, Rajgopal & Zang 34.