Abstract:
هدف این مقاله بررسی توانایی مدیران بر ارتباط ارزشی سود با توجه به نقش حاکمیت شرکتی و قدرت بازار محصول است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است که تعداد 102 شرکت در بازه زمانی 1390 تا 1397 به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر دادههای ترکیبی استفاده گردید. نتایج حاصل از برآورد مدل پژوهش حاکی از آن است که توانایی مدیران بر ارتباط ارزشی سود تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد زمانی که حاکمیت شرکتی ضعیف است، تأثیر توانایی مدیران بر ارتباط ارزشی سود افزایش مییابد. افزون بر این، زمانی که قدرت بازار محصول بیشتر است، تأثیر توانایی مدیران بر ارتباط ارزشی سود افزایش نمییابد. به طور کلی یافتههای پژوهش بیانگر آن است که مدیران با توانایی بالا به افزایش ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری در ارزیابی بازار سرمایه کمک میکنند.
The purpose of this study is to investigate the ability of managers on the value relevance of earnings with respect to the role of corporate governance and product market power. The statistical the population of this study is all companies listed in Tehran Stock Market, in which 102 companies in the period 2012 to 2019 have been selected by systematic elimination method. For data analysis and hypothesis testing, multivariate regression model based on compound data is used. The results of estimating the research model indicate that the ability of managers has a positive and significant effect on the value relevance of earnings. The findings also showed that when corporate governance is weak, the effect of managers' ability on the value relevance of earnings increases. In addition, when the market power of the product is strong, the effect of managers' ability on the value relevance of earnings does not increase. In general, these findings indicate that highly capable managers increase the value relevance of accounting information in capital market valuation.
Machine summary:
همچنین یافته های پژوهش نشـان داد زمـانی کـه حاکمیـت شـرکتی ضعیف است ، تأثیر توانایی مدیران بر ارتباط ارزشی سود افزایش مـییابـد.
به طور کلی یافته های پژوهش بیانگر آن است که مدیران با توانایی بالا بـه افزایش ارتباط ارزشی اطلاعات حسابداری در ارزیابی بازار سرمایه کمک میکنند.
بنابراین ، این پژوهش به دنبال بررسی تأثیر توانایی مدیران بر ارتباط ارزشی سود با توجـه بـه حاکمیتی شرکتی و قدرت بازار محصول است .
به طورکلی با توجه بـه اینکـه توانـایی مـدیریت در بلندمدت ایجاد ارزش میکند، سرمایه گذاران باید ارزیابی مثبتـی از ارزش شـرکت بـا تـیم مدیریتی قوی تر داشته باشند، بنابراین فرضیه اول این پژوهش به شرح زیر است : فرضیه اول : توانایی مدیران بر ارتباط ارزشی سود، تأثیر مثبت دارد.
زمـانی کـه آن ها صورت های مالی را بابت تغییرات محافظه کاری تعدیل نمودند، به این نتیجـه رسـیدند که ارتباط ارزشی برای ارقام تعدیل شده عمومـا پـایین تـر اسـت و رونـد در ارتبـاط ارزشـی تحت تأثیر قرار نگرفته است .
نتایج نشان میدهد تأثیر توانایی مدیران بر ارتباط ارزشی سود در شرکت های با حاکمیت شرکتی ضعیف ، قویتر است .
& Lev, B, (1996), Value-relevance of Nonfinancial Information: The Wireless Communications Industry, Journal of Accounting and Economics, 22(1-3), 3–30.
B. & Mattias, H, (2013), Earnings Sustainability, Economic Conditions and the Value Relevance of Accounting Information, Scandinavian Journal of Management, 29 (3), 314-324.
Mehrani, S, Motmaen, M, (2013), Conservatism and Value Relevance of Accounting Information, Journal of Applied Research in Financial Reporting, 2(1), 45-61.