Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و آموزش مهارتهای حل مسئله بر بهزیستی ذهنی مردان متاهل سوءمصرف کننده حاضر در مراکز کمپهای ترک اعتیاد شهرستان سرپل ذهاب بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و دوره پیگیری با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مردان متاهل معتاد مراجعهکننده به مراکز ترک اعتیاد شهرستان سرپل ذهاب در سال ۹۸-13۹۷ بودند که 60 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در سه گروه 20 نفر گروه آزمایش طرحواره درمانی و 20 نفر گروه آزمایش مهارتهای حل مسئله و 20 نفر گروه گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند، ابتدا هر سه گروه با مقیاس رضایت از زندگی دینر و همکاران (1985) و مقیاس عواطف مثبت و منفی واستون و همکاران (1988) مورد سنجش قرار گرفتند؛ هر دو گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقهای تحت مداخله طرحواره درمانی یانگ، کلوسکو و ویشار (2003) و مهارتهای حل مسئله دیکسون و کلوور، 1984 قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط اندازههای مکرر بررسی شد. یافتهها: نتایج حاکی از تاثیر مداخله طرحواره درمانی بر عواطف منفی (48/24 =F، 001/0 P=)، عواطف مثبت (84/31 =F، 001/0 P=) و رضایت از زندگی (82/3 =F، 0181/0P=) و مداخله مهارتهای حل مسئله بر عواطف منفی (74/29 =F، 001/0 P=)، عواطف مثبت (58/21 =F، 001/0P=) و رضایت از زندگی (46/4 =F، 041/0 P=) و پایداری این تاثیر در مرحله پیگیری بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که طرحواره درمانی و مهارت حل مسئله بهعنوان درمانهای ترجیحی در مداخلات افراد مصرفکننده مواد میتواند مورداستفاده درمانگران قرا گیرد.
Aim:The aim of this study was to compare the effectiveness of schema therapy and problem solving skills training on the mental well-being of abusers in addiction treatment centers in Sarpol-e Zahab. Method: The method of the present study was a quasi-experimental design with pretest-posttest and follow-up period with two experimental nodes and a control group. The statistical population of the study included all married addicted men referred to addiction treatment centers in Sarpol-e Zahab city in 1397-98 that 60 people were selected by available sampling and divided into three groups (20 experimental groups 1 and 20 experimental groups 2 and 20 control groups). Substituted randomly, all three groups were first assessed with the Life Satisfaction Scale (SWLS), Diner et al. (1985); Both experimental groups underwent 12 sessions of 90 minutes under the intervention of Young, Closco, & Wieshar (2003) Schema Therapy and Dixon & Clover, 1984, and the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using mixed variance analysis of repeated measures. Results: The results showed the effect of schema therapy intervention on negative emotions (F = 24.48, P = 0.001), positive emotions (F = 31.84, P = 0.001) and life satisfaction (= 3.82). F, P = 0.081) and problem solving skills intervention on negative emotions (F = 29.74, P = 0.001), positive emotions (F = 21.58, P = 0.001) and life satisfaction ( F = 4.46, P = 0.041) and the stability of this effect was in the follow-up stage. Conclusion: According to the results of the study, it can be concluded that schema therapy and problem solving skills can be used by therapists as preferential therapies in the interventions of drug users.
Machine summary:
مقايسه اثربخشي طرحواره درماني و آموزش مهارتهاي حل مسئله بر بهزيستي ذهني (رضایت از زندگی و عواطف مثبت و منفی) مردان متأهل سوءمصرف كننده مواد پرویز مرادیان دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران کیوان کاکابرایی* دانشیار، گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران حسن امیری استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران دریافت: 07/02/1400 پذیرش: 19/06/1400 ایمیل نویسنده مسئول: keivan@iauksh.
بررسی جدول میانگینها نشان میدهد که میانگین رضایت از زندگی در آموزش مهارتهای حل مسئله (95/20) نسبت به گروه طرحواره درمانی (65/19) افزایش معناداری داشته است.
*** مقیاس رضایت از زندگی (به تصویر صفحه مراجعه شود)*** مقیاس عاطفه مثبت و منفی (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) [%%ابتدای جدول%%Journal of Applied Family Therapy, Vol. 2, No. 3, Fall 2021, 129-148%%انتهای جدول%%] The measurement of the effectiveness of schema therapy and problem-solving skills training on mental well-being (life satisfaction and positive and negative emotions) of married men who have the drug abuse problem Parviz.
Amiri Abstract Aim: This study aimed to compare the effectiveness of schema therapy and problem solving skills training on the mental well-being of married men who abuse drugs and are in addiction treatment centers in Sarpol Zahab.