Abstract:
هدف تحقیق حاضر، ارائه الگوی ساختاری از تحلیل رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با انگیزه پیشرفت با تاکید بر نقش میانجی سازگاری تحصیلی دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه قزوین بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان دختر دوره متوسطه قزوین به تعداد 2613 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 270 نفر بدست آمد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای الگوهای ارتباطی ریچی و فیتزپاتریک(1990)، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس(1970) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی سینها و سینگ(1993) استفاده گردید که روایی آنها توسط استاد صاحبنظران دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرم-افزار آماریSpss استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که با توجه به کمتر بودن اثر مسیرمستقیم از مسیرهای غیرمستقیم بنابراین وجود متغیر میانجی سازگاری تحصیلی تاثیر را افزایش میدهد و نقش میانجی در فرضیه حاضر مورد تایید واقع میشود.
The aim of the present study was to determine the relationship between family communication patterns and motivation of female elementary school students with the mediating role of academic self-concept. The research method is descriptive-correlation in nature. The statistical population of the study consists of 2613 female elementary school students. The sample size was obtained by cluster random sampling of 270 people. Data were collected using the Ritchie and Fitzpatrick (1990) Communication Patterns Questionnaire, Hermans Progress Motivation Questionnaire (1970), and Lee Yu and Wang (2005) Academic Self-Esteem Questionnaire, which were validated by an expert professor. They were approved by the university and their reliability was also confirmed by Cronbach's alpha coefficient test. In order to analyze the data, the structural equation technique was used using Lisrel statistical software and Spss statistical software. The research findings showed that due to the lower effect of direct path than indirect paths, therefore, the existence of a mediating variable of academic self-concept increases the effect and the mediating role in the present hypothesis is confirmed.