Abstract:
خط مشی گذاری برای تحقق اهداف سازمانی، بخشی، فرابخشی و ملی بسیار مهم وتعیین کننده است. به طوری که این مسئله در دانشگاه آزاد اسلامی از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که مقوله فرهنگ و سیاست فرهنگی دارای ابعاد و زوایای پنهان و آشکار فراوانی است، که بدون خط مشی گذاری شایسته، تحقق این اهداف ممکن نیست. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی الگوی خط مشی گذاری فرهنگی با رویکرد تحول فرهنگی در آموزش عالی با رویکرد کیفی می کوشد تا فرایند خطمشی گذاری دانشگاه آزاد اسلامی را با بهره گیری از استراتژی داده بنیان مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. مقوله های تحقیق از مبانی نظری و متون در دسترس استخراج و کد گذاری شده و با نظر 10 نفر از خبرگان فرهنگی شامل مدیران، کارشناسان واساتید دانشگاه مورد تأیید قرا گرفته است و تحلیل این داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کد گذاری انتخابی نشان می دهد که خط مشی گذاری فرهنگی در راستای تحول فرهنگی در آموزش عالی به عنوان مقوله محوری در مدل تحقیق، به همراه مقوله های زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها، الگوی خط مشی گذاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران را تبیین می کند. نتایج پژوهش حاضر علاوه بر ترسیم الگوی خط مشی گذاری در سازمان مورد اشاره، فرایند خط مشی گذاری در آموزش عالی ایران را نیز واکاوی و تبیین می نماید.
Policy-making is very important and decisive for achieving organizational, sectoral, cross-sectoral and national goals. So that this issue is more important in the Islamic Azad University, because the category of culture and cultural policy has many hidden and obvious dimensions and angles, which without proper policy, the realization of these goals is not possible. The present study tries to study the policy-making process of Islamic Azad University using a data-based strategy with a qualitative approach. The research categories have been extracted and coded from theoretical foundations and available texts and have been approved by 10 cultural experts, including administrators, experts and university professors. And Analysis of this data in three stages of open coding, axial coding and selective coding shows that cultural policy-making in the direction of cultural transformation in higher education as a central category in the research model, along with contextual categories, interventionist, strategies and the consequences explain the policy model of the Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran. The results of the present study, in addition to drawing a policy model in the organization, also analyzes and explains the policy-making process in Iranian higher education.
Machine summary:
com مقدمه جنبه هاي مختلفي قابل بررسي است ، در اين تحقيق با توجه به اهميت مباحث خط مشيگذاري بررسيوضعيت موجودآموزش عاليدرکشورنشان سازمان هاي دولتي، به ويژه آموزش عالي برآنيم تا ميدهد با آنکه از آغاز شکل گيري اين نهاد سال ها الگوي خط مشيگذاري در دانشگاه آزاد اسلامي ميگذرد، اما متأسفانه از نظ ر خط مشيگذاري هنوز واحد علوم و تحقيقات تهران را که بيش از نيم قرن در خاستگاه ابتدايي قرار دارد و خط مشيگذاريها به در عرصه فرهنگي فعاليت داشته و به عنوان يک شيوه سنتي انجام ميشود.
برخي از پژوهش ها نمايان است ، اين واقعيت را در اين تحقيق ، فرايند و مباحث خط مشيگذاري نشان ميدهد که پژوهشي در زمينه ارائه الگوي سازمان هاي فرهنگي، به ويژه دانشگاه آزاد اسلامي ارزشيابي خط مشيگذاري فرهنگي ديده نشده واحد علوم و تحقيقات تهران به منزله الگوي است ، زيرا وجود الگوي ارزشيابي خط مشي فرهنگي، سازمان هاي فرهنگي و يکي از نه دستگاه عمده زمينه بروز آسيب ها و مشکلات خط مشيگذاري دولتي متصدي بخش فرهنگي است ، مورد مط العه فرهنگي را مسدود کرده و در صورت پذيرش الگوي قرار ميگيرد و سؤال اصلي اين پژوهش اين است بومي خط مشيگذاري، ضرورت بهره مندي از الگو که الگوي خط مشيگذاري فرهنگي به منظ ور تحول براي ارزشيابي خط مشي در بخش فرهنگ ، بيشتر فرهنگي در آموزش عالي )دانشگاه آزاد اسلامي واحد خودنمايي ميکند که مسئله به نوعي خل پژوهشي علوم تحقيقات ( چيست ؟ در حوزه خط مشيگذاري فرهنگي به شمار مي رود.
[Developing the evaluative model for cul %D8%A8%D9%88%D9%f tural policy making process based on qualitative sudy of cultural documents of Islamic Republic of Iran (Persian)].
[Pathology of cultural policy making in Islamic Republic of Iran (Per sian)].