Abstract:
هدف مقاله حاضر تدوین و ارائه ساختار فعالیتهای فوق برنامه مدارس با تاکید بر سیره و روش تربیتی امام رضا (ع) است. روش مطالعه مورد استفاده، تحلیل مضمون (تم) است و جامعه پژوهش شامل پژوهشگران و اساتید دانشگاهی خبره در حوزه آموزش و پرورش و همچنین اساتید حوزه علمیه متخصص در مبانی سیره رضوی است. نمونه تحقیق 17 نفر از میان خبرگان مذکور به صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی انتخاب شده و مورد مصاحبه نیمه ساختارمند قرار گرفتند. شیوه مصاحبه در مرحله اول با متخصصان حوزه جهت کدگذاری مضامین و مفاهیم از متن و در مرحله دوم مصاحبه با متخصصان دانشگاهی جهت تایید کدهای انتخابی متناسب با فعالیتهای فوق برنامه مدارس بود. بر اساس یافتهها، در ساختار فوق برنامه مدارس متناسب با سیره رضوی، ابعاد و مولفههای تربیتی شناسایی شده، سرفصل مطالب، و روشهای اجرایی هر کدام بیان شد. با توجه به نتایج این پژوهش، برای فعالیتهای فوق برنامه مدارس منطبق با سیره رضوی، استفاده از روشهای اجرایی همانند برگزاری اردو و سفر علمی، جلسات مباحثه و مناظره، مطالعه و تحقیق گروهی، عبادت و ... در بخشهای مختلف پیشنهاد گردید.
The purpose of this article is to present a model of extracurricular activities in schools with emphasis on the life and educational method of Imam Reza (AS). The study method used is theme analysis and the research community includes researchers and university professors in the field of education as well as seminary professors who are familiar with the topics and principles of the Razavi tradition. For research sample 17 of the mentioned experts were purposefully selected by snowball method and were interviewed semi-structured. In the first stage, interviews were conducted with experts in the field to codify the themes and concepts of the text, and in the second stage, interviews were conducted with academic experts to confirm the selected codes appropriate to the extracurricular activities of the schools. Based on the findings, in the extracurricular structure of schools in accordance with the Razavi tradition, the dimensions and components of education identified, the topics, and the implementation methods of each are stated. According to the results of this study, for extracurricular activities in schools in accordance with the Razavi tradition, the use of executive methods such as holding camps and scientific trips, discussion and debate sessions, group study and research, worship, etc. in different sections were suggested
Machine summary:
مقاله پژوهشي تدوين ساختارفعاليت هاي فوق برنامه مدارس با توجه به سيرة امام رضا ١ دريافت : ۱۳۹۹/٤/۲۷ پذيرش: ۱۳۹۹/۷/۲۷ حبيب الله تقيپورسهل آبادي ۲،عفت عباسي ۳،مرجانکيان ٤،محمدعليرضاييکرمانينسب پور٥ چکيده هـدف ايـن مقالـه تدويـن و ارائـه سـاختار فعاليت هـاي فـوق برنامـه مـدارس بـا تاکيـد بـر سـيره و روش تربيتـي امـام رضـا اسـت .
لذا با نگاهي به مقولۀ فعاليت هاي فوق برنامه ، ويژگيها و آثـار مثبتـي کـه در جـذب دانـش آمـوزان و گرايش آنهـا به سمت تربيت دارد، بـه چنـد دليـل از سـيرٔە امـام رضـا بـراي تدويـن سـاختار فعاليت هـاي فـوق برنامـه مـدارس ميتـوان بهـره بـرد: ۱.
بـا توجـه بـه چنيـن اسـتدلالي مبنـي بـر ظرفيت هـا و قابليـت هاي يـاد شـده بـراي فعاليت هاي فـوق برنامـه مـدارس و بـر اسـاس مسـائل مطـرح شـده، هـدف پژوهـش حاضـر تدويـن و ارائـه ســاختار فعاليت هــاي فــوق برنامــه مــدارس بــا تاکيــد بــر ســيره و روش تربيتــي امــام رضــا اسـت .
طبـق يافته هـاي تحقيـق حاضـر در بخـش روش اجـرا بـراي سـرفصل هاي فـوق برنامـه مـدارس بـه بحـث گروهـي، مناظـره و بحـث علمـي و برگـزاري اردو توجـه شـده اسـت کـه از ايـن لحـاظ بـا مطالعـۀ دهقانسـرخآبادي و کرامتـي(۱۳۹)، کـه بـه بررسـي روشهـاي آموزشـي در سـيرٔە رضـوي پرداختـه بودنـد، همخوانـي دارد.
بـه ايـن ترتيـب سـاختاري بـراي فعاليـت هـاي فـوق برنامـه مـدارس بـا نظـر اسـتادان و خبـرگان تهيـه شـد کـه ابعـاد تربيتـي بـر مبنـاي سـيرٔە رضـوي در آن لحـاظ شـده و از هـر بعـد تربيتـي، مضاميـن و ويژگيهـاي روش تربيتـي امـام رضـا کـه از سـرمايۀ معنـوي و الهـي برخـوردار اسـت در جهـت تربيـت دانش آمـوزان بهـره گرفتـه شـود.