Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی سطح استدلال هندسی دانشآموزان پایۀ نهم بر اساس نظریۀ فنهیلی در یکی از مباحث هندسه، یعنی مبحث استدلال و اثبات در هندسه و ویژگیهای آنها بوده است. این پژوهش، به روش زمینهیابی انجام گرفت. جامعۀ آماری، کلیۀ دانشآموزان پایۀ نهم مدارس دولتی شهرستان بابل و اعضای نمونه شامل 470 نفر است که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شده است. ابزار اندازهگیری، آزمونی محققساخته با 10 سؤال بود. روایی صوری و محتوایی آزمون، توسط چند نفر از استادان ریاضی و آموزش ریاضی و همچنین، چند تن از معلمان باتجربۀ مقطع متوسطۀ اول، تأیید گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها، روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش، بیانگر این است که سطح غالب تفکر هندسی دانشآموزان پایۀ نهم در مبحث استدلال و اثبات، در سطح اول فنهیلی است. همچنین، یافتهها نشان داد که دانشآموزان پسر عملکرد بهتری نسبت به دانشآموزان دختر در سطوح فنهیلی داشتهاند که این تفاوت از نظر آماری تنها در سطح اول معنیدار بود. یافتههای این پژوهش میتواند در بازبینی فرایند آموزش هندسه، مورد استفاده دبیران ریاضی، سیاستگذاران آموزشی و مؤلفان کتب درسی قرار گیرد.
The purpose of the present study was to study the level of learning of geometric reasoning in 9th grade students based on Van Hiele -theory in one of the topics of geometry, namely the topic of reasoning and proof in geometry and their properties. This study was conducted by survey method. The statistical population consisted of all 9th grade students of Babol public schools and the sample consisted of 470 people who were selected by random cluster sampling method. The measuring tool was a researcher-made test with 10 questions. The face and content validity of the test was confirmed by a number of mathematics and mathematics education professors as well as by some experienced junior school teachers. Descriptive and inferential statistics (T-test) were used for data analysis. The findings indicate that the dominant level of geometric thinking of the ninth grade students in the field of reasoning is at the first level. Also, boys performed better than girls in first level of Van Hiele. The results of t-test showed that this difference was statistically significant. The findings of this study can be used in reviewing the geometry education process by mathematics teachers, educational policy makers, and textbook authors.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش ، بيانگر اين است که سطح غالب تفکر هندسي دانش آموزان پايۀ نهم در مبحث استدلال و اثبات ، در سطح اول فن هيلي است .
يافته هاي اين پژوهش حاکي از آن است که اکثر دانش آموزان پايۀ نهم عموما در سطوح اول يا دوم ون هيلي هستند که پايين تر از سطح مورد انتظار کتاب درسي آنها بوده است .
در راستاي طرح سؤالاتي که سطح تفکر هندسي دانش آموزان پايۀ نهم را بر اساس مدل فن هيلي مورد سنجش قرار دهد، ابتدا آزموني شامل ١٢ سؤال بر اساس پژوهش هاي مرتبط و همچنين بوميسازي آنها بر اساس کتاب درسي رياضي پايۀ نهم تدوين شد که براي بررسي روايي آن از روايي صوري و محتوايي بهره گرفته شد.
جدول ٢- نتايج رتبه بندي پاسخ هاي درست دانش آموزان در سطوح اول تا چهارم فن هيلي (رجوع شود به تصویر صفحه) سؤال دوم - تسلط دانش آموزان پايۀ نهم در هر يک از سطوح تفکر فن هيلي به چه ميزان است ؟ براي پاسخ به اين سؤال ، ابتدا ميانگين نمرة هر فرد در هر سطح تعيين گرديد.
Prospective Middle School Mathematics Teachers’ Problem Posing Abilities in Context of Van Hiele Levels of Geometric Thinking.
An investigation into the change in the Van Hiele levels of understanding geometry of pre-service elementary and secondary mathematics teachers (Doctoral dissertation, The University of Maine).