Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش به کمک بازیوارسازی بر اضطراب ریاضی و انگیزه ریاضی دانشآموزان پایه نهم انجام گردید. این پژوهش به شیوه شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل صورت گرفت. جامعهآماری، دانشآموزان پایه نهم شهرستان ملارد است که براساس نمونهگیری دردسترس، 50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی 25 نفر در گروه آزمایش و 25 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. دانشآموزان گروه آزمایش، طی 7 جلسه بخشی از مفاهیم ریاضی را به کمک بازیوارسازی آموزش دیدند. ابزار پژوهش، پرسشنامههای اضطراب ریاضی و انگیزه ریاضی براساس پژوهشهای معتبر است که روایی صوری و محتوایی آنها توسط صاحبنظران و تعدادی از دبیران ریاضی باتجریه تایید گردید. آلفای کرونباخ پرسشنامههای اضطراب ریاضی و انگیزه ریاضی بهترتیب، 865/ 0 و 903/ 0 است که بیانگر پایایی قابلقبول آنها است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد، آموزش به کمک بازیوارسازی، اضطراب ریاضی دانشآموزان پایه نهم را کاهش (05/ 0>P و 227/ 23=F) و انگیزه ریاضی آنها را افزایش میدهد (05/ 0>P و 521/ 16=F). یافتههای پژوهش مشخص کرد آموزش به کمک بازیوارسازی، از میزان اضطراب و فشارهای روانی دانشآموزان در درس ریاضی میکاهد و آموزش و یادگیری این درس را جذابتر و لذتبخشتر میکند.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of gamification training on mathematical anxiety and mathematical motivation of ninth grade students. This research was conducted by quasi-experimental method with pre-test-post-test design with a control group. The statistical population is the ninth grade students of Mallard County. Based on the available sampling,50people were selected and25people were randomly assigned to the experimental group and another25people to the control group. In 7sessions, the students of the experimental group learned some of the mathematical concepts with the help of gamification. The research tools are questionnaires of mathematical anxiety and mathematical motivation based on valid researches whose face and content validity was confirmed by experts and a number of experienced mathematics teachers. Cronbach's alpha of the Mathematical Anxiety and Mathematical Motivation Questionnaires is 0.865and0.903, respectively, indicating their acceptable reliability. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. The results of multivariate analysis of covariance showed that gamification training reduces ninth grade math anxiety (P<0.05,F=23.227) and increases their math motivation(P<0.05,F=16.521). Findings of the study showed that education with the help of gamification reduces the level of anxiety and stress in students in mathematics and makes teaching and learning this course more attractive and enjoyable.